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세계의 LNG 벙커링 시장 : 제품 유형별, 용도별, 지역별 - 시장 규모, 산업 동향, 기회 분석 및 예측(2025-2033년)

Global LNG Bunkering Market: By Product Type, Application, and Region - Market Size, Industry Dynamics, Opportunity Analysis and Forecast for 2025-2033

발행일: | 리서치사: Astute Analytica | 페이지 정보: 영문 172 Pages | 배송안내 : 1-2일 (영업일 기준)

    
    
    



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LNG 벙커링 시장은 향후 10년간 괄목할만한 성장이 예상되며, 시장 규모는 2024년 약 82억 9,000만 달러에서 2033년까지 2,021억 3,000만 달러로 크게 확대될 것으로 예측됩니다. 이러한 극적인 확대는 2025년부터 2033년까지 예측 기간 동안 CAGR 42.60%에 해당하며, 선박용 연료로 LNG의 채택이 증가하고 있음을 반영합니다.

이러한 견조한 성장의 주요 촉진요인 중 하나는 LNG 공급량 증가입니다. 전 세계적으로 액화, 운송 및 재기화 인프라가 발전함에 따라 LNG는 더 쉽게 접근 가능하고 경제적으로 실현 가능한 선택이 되었습니다. LNG 생산 능력의 확대에 따라 해운사들은 공급량 증가와 경쟁력 있는 가격의 혜택을 누리고 있으며, 기존 선박 연료에 비해 LNG가 더 매력적인 선택이 되고 있습니다.

LNG 저장 및 이송 시스템의 기술 발전도 시장 성장을 가속화하는 데 중요한 역할을 하고 있습니다. 극저온 저장 탱크 설계, 벙커링 선박의 능력, 이송 안전 프로토콜의 혁신으로 LNG 벙커링 작업의 효율성, 안전성, 확장성을 향상시켰습니다. 이러한 기술적 개선은 운영 위험 감소, 연료 손실 최소화, 처리 시간 단축을 통해 LNG 벙커링을 보다 실용적이고 비용 효율적으로 만들어 해운회사들에게 LNG 벙커링이 더욱 실용적이고 비용 효율적일 수 있게 해줍니다.

주목할 만한 시장 개발

빠르게 진화하고 있는 LNG 벙커링 시장에는 쉘, 토탈, 가삼, ENN에너지, 한국가스공사 등 업계 메이저를 포함한 여러 유력 기업들이 적극적으로 경쟁하고 있습니다. 이들 기업은 청정 선박 연료에 대한 수요 증가에 대응하기 위해 LNG 인프라 확충에 전략적으로 투자하고 있습니다. 이 투자는 LNG 벙커링 선박의 개발 및 배치와 육상 저장 탱크 건설에 중점을 두고 있으며, 이는 신뢰할 수 있고 효율적인 LNG 공급망 구축의 핵심이 될 것입니다.

경쟁 환경은 지속적인 혁신과 확장이 특징이며, 주요 업체들은 전략적 제휴, 인프라 고도화, 지리적 확장을 통해 시장 지위를 강화하기 위해 노력하고 있습니다. LNG 연료를 안전하고 효율적으로 이송하는 전용선인 LNG 벙커링 선박은 이들 기업의 서비스 제공의 핵심입니다. 이러한 선박의 건조 및 배치를 통해 운항사는 선박 간 벙커링 작업을 수행할 수 있게 되었으며, 이는 현대 선단의 운영 요구를 충족시키면서 다운타임을 최소화하는 데 필수적인 역할을 합니다.

이러한 경쟁 시장에서 중요한 진전으로, 2025년 10월 엑손모빌이 LNG 선박 연료 공급 분야에 진출한다고 발표했습니다. LNG 벙커링 선박 2척의 도입은 해운업계의 온실가스(GHG) 감축에 실질적으로 기여한다는 회사의 광범위한 전략에서 중요한 이정표가 될 것으로 보입니다. 엑손모빌의 참여는 해운의 탈탄소화를 위한 전 세계적인 노력에 있어 LNG가 전환 연료로서 전략적으로 중요하다는 것을 기존 에너지 대기업들이 인식하기 시작했다는 것을 보여줍니다.

성장의 핵심 요인

LNG 벙커링 항구의 확대는 현대 선박군의 LNG 채택 확대를 견인하는 중요한 요소이며, 전체 시장 성장에 크게 기여하고 있습니다. 해운업계가 배출량 감축과 엄격한 환경 규제에 대응해야 하는 상황에서 주요 항만의 LNG 벙커링 인프라 구축은 필수적입니다. 세계 주요 항구의 LNGG 벙커링 시설의 개발 및 현대화로 인해 선박은 보다 깨끗한 LNG 연료를 효율적으로 공급받을 수 있게 되었으며, 이는 기존의 선박 연료를 대체할 수 있는 실용적이고 매력적인 대안이 되고 있습니다. 이러한 접근성 향상은 물류 문제와 가동 중단 시간을 줄여 더 많은 선주들이 선단을 LNG 추진 선박으로 전환하도록 유도하고 있습니다.

새로운 기회 트렌드

바이오 LNG와 합성 LNG(e-LNG)의 규모 확대는 LNG 벙커링 시장에서 중요한 성장 기회를 나타냅니다. 특히 해운업계가 2030년 탈탄소화 목표를 넘어 순배출량 제로를 달성하기 위해 노력하고 있는 가운데 그 중요성이 더욱 커지고 있습니다. 이러한 재생가능하고 탄소 중립적인 연료는 지속적으로 확대되고 있는 LNG 추진 선단에 직접적인 대체 솔루션을 제공하며, 선박 운영자가 기존 엔진과 인프라를 크게 변경하지 않고도 화석 연료인 LNG에서 친환경 대체 연료로 원활하게 전환할 수 있도록 지원합니다. 가능하게 합니다. 이러한 호환성 덕분에 바이오 LNG와 e-LNG는 해운 부문이 운영 효율성을 유지하면서 점점 더 엄격해지는 환경 규제를 충족하는 데 도움이 되는 실용적인 연료로 매우 매력적입니다.

최적화 장벽

해운 사업에서 LNG 기술 채택은 개조 프로젝트에 내재된 기술적 복잡성으로 인해 제한을 받는 경우가 많으며, 이는 전체 시장의 성장을 저해할 수 있습니다. 기존 선박을 LNG 연료 시스템으로 개조하는 것은 복잡한 설계 변경, 광범위한 테스트, 엄격한 규제 준수를 수반하는 어려운 과정입니다. 신조선은 처음부터 LNG 사용을 염두에 두고 설계할 수 있는 것과 달리, 개조는 원래 LNG 추진을 염두에 두지 않은 기존 선박을 개조해야 합니다. 여기에는 전용 연료 탱크 설치, 엔진 개조 또는 이중 연료 기능 추가, LNG의 극저온 특성을 처리하기 위한 복잡한 안전 및 제어 시스템 통합 등이 포함됩니다. 공간적 제약과 선박의 안정성 및 성능 유지의 필요성은 기술적 과제를 더욱 복잡하게 만들고, 개조 프로젝트는 기술적으로 고도의 고비용이 소요되는 프로젝트입니다.

목차

제1장 조사 프레임워크

  • 조사 목적
  • 제품 개요
  • 시장 세분화

제2장 조사 방법

  • 정성 조사
    • 1차 정보와 2차 정보
  • 정량적 조사
    • 1차 정보와 2차 정보
  • 지역별 1차 조사 응답자 내역
  • 본 조사의 전제조건
  • 시장 규모 추정
  • 데이터 삼각측량

제3장 주요 요약 : 세계의 LNG 벙커링 시장

제4장 세계의 LNG 벙커링 시장 개요

  • 해운 퍼포먼스
  • 아시아태평양의 주요 벙커링 항구 개요
  • LNG 벙커링 선박(용량별)
  • 업계 밸류체인 분석
    • 원재료 공급업체
    • 제조업체
    • 유통업체
    • 최종사용자
  • PESTLE 분석
  • Porter의 Five Forces 분석
    • 공급 기업의 교섭력
    • 바이어의 교섭력
    • 대체품의 위협
    • 신규 진출업체의 위협
    • 경쟁도
  • 시장 역학과 동향
    • 성장 촉진요인
    • 성장 억제요인
    • 과제
    • 주요 동향
  • 시장 성장 동향에 대한 COVID-19의 영향 평가
  • 시장 성장과 전망
    • 시장 매출 추산 및 예측(2020년-2033년)
    • 가격 분석
  • 규제 상황
    • ISO 규격
  • 경쟁 대시보드
    • 시장 집중율
    • 기업별 시장 점유율 분석(금액 기준, 2024년)
    • 경쟁 매핑

제5장 LNG 벙커링 시장 : 제품 유형별

  • 주요 견해
  • 시장 규모와 예측, 2020년-2033년
    • Truck-to-ship
    • Port-to-ship
    • Ship to Ship
    • Portable tanks

제6장 LNG 벙커링 시장 : 용도별

  • 주요 견해
  • 시장 규모와 예측(2020년-2033년)
    • 컨테이너 선대
    • 탱커 선대
    • 화물 선대
    • 페리
    • 내륙 선박
    • 기타

제7장 세계의 LNG 벙커링 시장 : 지역별

  • 주요 견해
  • 시장 규모와 예측(2020년-2033년)
    • 북미
    • 유럽
    • 아시아태평양
    • 중동 및 아프리카
    • 남미

제8장 북미의 LNG 벙커링 시장 분석

제9장 유럽의 LNG 벙커링 시장 분석

제10장 아시아태평양의 LNG 벙커링 시장 분석

제11장 중동 및 아프리카의 LNG 벙커링 시장 분석

제12장 남미의 LNG 벙커링 시장 분석

제13장 일본의 LNG 벙커링 시장 분석

제14장 기업 개요

  • Bomin Linde LNG GmbH & Co. KG
  • Engie SA
  • ENN Energy Holdings Ltd
  • FueLNG Bellina
  • Gas Natural Fenosa
  • GazproBneft Marine Bunker LLC
  • Harvey Gulf International Marine LLC
  • Kawasaki
  • Korea Gas Corporation
  • Mitsui OSK Lines Ltd.
  • Royal Dutch Shell PLC
  • Sembcorp Marine Ltd.
  • Statoil AS
  • Skangas AS(Gasum)
  • Total SA
  • Toyota Tsusho Corp.
  • Other Prominent Players
LSH

The LNG bunkering market is poised for remarkable growth over the coming decade, with its valuation expected to surge from approximately US$ 8.29 billion in 2024 to an impressive US$ 202.13 billion by 2033. This dramatic expansion corresponds to a compound annual growth rate (CAGR) of 42.60% during the forecast period from 2025 to 2033, reflecting the increasing adoption of LNG as a preferred marine fuel.

One of the primary drivers of this robust growth is the increased supply of LNG, which has become more accessible and economically viable due to advancements in liquefaction, transportation, and regasification infrastructure worldwide. As LNG production capacity expands, shipping companies benefit from greater availability and competitive pricing, making LNG a more attractive option compared to conventional marine fuels.

Technological advancements in LNG storage and transfer systems are also playing a vital role in accelerating market growth. Innovations in cryogenic storage tank design, bunkering vessel capabilities, and transfer safety protocols have improved the efficiency, safety, and scalability of LNG bunkering operations. These technological improvements reduce operational risks, minimize fuel losses, and enhance turnaround times, making LNG bunkering more practical and cost-effective for shipping companies.

Noteworthy Market Developments

Several prominent companies are actively competing in the rapidly evolving LNG bunkering market, including industry heavyweights such as Shell, Total, Gasum, ENN Energy, and Korea Gas Corporation. These companies are strategically investing in expanding their LNG infrastructure to capitalize on the growing demand for cleaner marine fuels. Their investments focus heavily on the development and deployment of LNG bunkering vessels and the construction of onshore storage tanks, which are critical components for establishing reliable and efficient LNG supply chains.

The competitive landscape is marked by continuous innovation and expansion, with these key players seeking to strengthen their market positions through strategic partnerships, infrastructure upgrades, and geographical expansion. LNG bunkering vessels, often specialized ships equipped to transfer LNG fuel safely and efficiently, are at the heart of these companies' service offerings. The construction and deployment of these vessels allow operators to conduct ship-to-ship bunkering operations, which are essential for meeting the operational needs of modern shipping fleets while minimizing downtime.

A significant development in this competitive market occurred in October 2025, when ExxonMobil announced its entry into the LNG marine bunkering sector. The company's initial plan to introduce two LNG bunker vessels marks a pivotal milestone in its broader strategy to contribute meaningfully to the reduction of greenhouse gas (GHG) emissions within the maritime industry. ExxonMobil's entry signals the growing recognition among traditional energy giants of the strategic importance of LNG as a transition fuel in the global efforts to decarbonize shipping.

Core Growth Drivers

The expansion of LNG bunkering ports is a crucial factor driving the growing adoption of LNG among modern shipping fleets, significantly contributing to the overall market growth. As the shipping industry faces increasing pressure to reduce emissions and comply with stringent environmental regulations, the availability of LNG bunkering infrastructure at key ports has become essential. Developing and modernizing LNG bunkering facilities across major global ports enables ships to refuel efficiently with cleaner LNG fuel, making it a practical and attractive alternative to traditional marine fuels. This enhanced accessibility reduces logistical challenges and operational downtime, encouraging more shipowners to transition their fleets to LNG-powered vessels.

Emerging Opportunity Trends

The scaling of bio-LNG and synthetic LNG (e-LNG) represents a significant opportunity for growth in the LNG bunkering market, especially as the shipping industry looks beyond the 2030 decarbonization targets toward achieving net-zero emissions. These renewable and carbon-neutral fuels offer a direct drop-in solution for the expanding fleet of LNG-powered vessels, allowing ship operators to transition smoothly from fossil LNG to greener alternatives without the need for major modifications to existing engines or infrastructure. This compatibility makes bio-LNG and e-LNG highly attractive as practical fuels that can help the maritime sector meet increasingly stringent environmental regulations while maintaining operational efficiency.

Barriers to Optimization

The adoption of LNG technology in maritime operations is often constrained by the technical complexities inherent in retrofit projects, which could potentially hamper the overall market growth. Retrofitting existing vessels to accommodate LNG fuel systems is a challenging process that involves intricate engineering modifications, extensive testing, and strict regulatory compliance. Unlike newbuild ships that can be designed from the outset to use LNG, retrofits require adapting legacy vessels not originally designed for LNG propulsion. This involves installing specialized fuel tanks, modifying engines or adding dual-fuel capabilities, and integrating complex safety and control systems to handle LNG's cryogenic properties. The engineering challenges are compounded by space limitations and the need to maintain vessel stability and performance, making retrofit projects technically demanding and costly.

Detailed Market Segmentation

By Type, Ship-to-ship (STS) bunkering has firmly established itself as the leading method within the LNG bunkering market, largely because of the significant operational efficiencies it offers. This approach involves the direct transfer of LNG fuel between two vessels, typically a specialized LNG bunkering vessel and the receiving ship, either while anchored or at sea. This flexibility reduces vessel downtime considerably, allowing ships to refuel without the need to dock or wait for port infrastructure availability, which is a critical advantage in the fast-paced shipping industry.

By Material, the cargo fleet segment continues to be the undisputed driving force behind demand in the LNG bunkering market, poised to capture more than 25.5% of the total market share. This prominent position reflects the critical role that cargo vessels play in global maritime trade, as well as their increasing adoption of LNG as a cleaner and more sustainable alternative to traditional marine fuels. The shift toward LNG within the cargo fleet is especially significant given the sheer scale and volume of container shipping, which accounts for a substantial portion of worldwide shipping activity.

Segment Breakdown

By Product Type:

  • Truck-to-ship
  • Port-to-ship
  • Ship to Ship
  • Portable tanks

By Application:

  • Container fleet
  • Tanker fleet
  • Cargo fleet
  • Ferries
  • Inland vessels
  • Other

By Region:

  • North America
  • The U.S.
  • Canada
  • Mexico
  • Europe
  • The UK
  • Germany
  • France
  • Italy
  • Spain
  • Poland
  • Russia
  • Rest of Europe
  • Asia Pacific
  • China
  • India
  • Japan
  • Australia
  • ASEAN
  • Rest of Asia Pacific
  • Middle East & Africa (MEA)
  • UAE
  • Saudi Arabia
  • South Africa
  • Rest of MEA
  • South America
  • Argentina
  • Brazil
  • Rest of South America

Geography Breakdown

  • The Asia Pacific region has firmly established itself as the global leader in the LNG bunkering market, commanding over 54.1% of the market share thanks to its vast infrastructure and insatiable demand for cleaner maritime fuels. This dominance is not only a reflection of the region's extensive port facilities and shipping activity but also of its proactive approach to adopting LNG as a sustainable alternative to traditional bunker fuels. In the first three quarters of 2025 alone, Asia's share of global LNG bunkering sales grew further, reinforcing its position at the forefront of this rapidly expanding market. China, in particular, has emerged as a dominant force within the region, accounting for a significant portion of global LNG bunker demand in 2025. The country's aggressive investments in LNG bunkering terminals and infrastructure, especially in major ports like Shanghai, have been pivotal in driving this growth.

Leading Market Participants

  • Bomin Linde LNG GmbH & Co. KG
  • Engie SA
  • ENN Energy Holdings Ltd
  • FueLNG Bellina
  • Gas Natural Fenosa
  • GazproBneft Marine Bunker LLC
  • Harvey Gulf International Marine LLC
  • Kawasaki
  • Korea Gas Corporation
  • Mitsui OSK Lines Ltd.
  • Royal Dutch Shell PLC
  • Sembcorp Marine Ltd.
  • Statoil AS
  • Skangas AS (Gasum)
  • Total SA
  • Toyota Tsusho Corp.
  • Other Prominent Players

Table of Content

Chapter 1. Research Framework

  • 1.1 Research Objective
  • 1.2 Product Overview
  • 1.3 Market Segmentation

Chapter 2. Research Methodology

  • 2.1 Qualitative Research
    • 2.1.1 Primary & Secondary Sources
  • 2.2 Quantitative Research
    • 2.2.1 Primary & Secondary Sources
  • 2.3 Breakdown of Primary Research Respondents, By Region
  • 2.4 Assumption for the Study
  • 2.5 Market Size Estimation
  • 2.6. Data Triangulation

Chapter 3. Executive Summary: Global LNG Bunkering Market

Chapter 4. Global LNG Bunkering Market Overview

  • 4.1. Maritime Performance
  • 4.2. Overview of Top Bunkering Ports in Asia Pacific
  • 4.3. LNG Bunkering Vessels, By Capacity
  • 4.4. Industry Value Chain Analysis
    • 4.4.1. Raw Material Supplier
    • 4.4.2. Manufacturer
    • 4.4.3. Distributors
    • 4.4.4. End Users
  • 4.5. PESTLE Analysis
  • 4.6. Porter's Five Forces Analysis
    • 4.6.1. Bargaining Power of Suppliers
    • 4.6.2. Bargaining Power of Buyers
    • 4.6.3. Threat of Substitutes
    • 4.6.4. Threat of New Entrants
    • 4.6.5. Degree of Competition
  • 4.7. Market Dynamics and Trends
    • 4.7.1. Growth Drivers
    • 4.7.2. Restraints
    • 4.7.3. Challenges
    • 4.7.4. Key Trends
  • 4.8. Covid-19 Impact Assessment on Market Growth Trends
  • 4.9. Market Growth and Outlook
    • 4.9.1. Market Revenue Estimates and Forecast (US$ Bn), 2020 - 2033
    • 4.9.2. Pricing Analysis
  • 4.10. Regulatory Landscape
    • 4.10.1. ISO Standard
  • 4.11. Competition Dashboard
    • 4.11.1. Market Concentration Rate
    • 4.11.2. Company Market Share Analysis (Value %), 2024
    • 4.11.3. Competitor Mapping

Chapter 5. LNG Bunkering Market, By Product Type

  • 5.1. Key Insights
  • 5.2. Market Size and Forecast, 2020 - 2033 (US$ Bn)
    • 5.2.1. Truck-to-Ship
    • 5.2.2. Port-to-Ship
    • 5.2.3. Ship-to-Ship
    • 5.2.4. Portable Tanks

Chapter 6. LNG Bunkering Market, By Application

  • 6.1. Key Insights
  • 6.2. Market Size and Forecast, 2020 - 2033 (US$ Bn)
    • 6.2.1. Container Fleet
    • 6.2.2. Tanker Fleet
    • 6.2.3. Cargo Fleet
    • 6.2.4. Ferries
    • 6.2.5. Inland Vessels
    • 6.2.6. Others

Chapter 7. Global LNG Bunkering Market, By Region

  • 7.1. Key Insights
  • 7.2. Market Size and Forecast, 2020 - 2033 (US$ Bn)
    • 7.2.1. North America
      • 7.2.1.1. The U.S.
      • 7.2.1.2. Canada
      • 7.2.1.3. Mexico
    • 7.2.2. Europe
      • 7.2.2.1. Western Europe
        • 7.2.2.1.1. The UK
        • 7.2.2.1.2. Germany
        • 7.2.2.1.3. France
        • 7.2.2.1.4. Italy
        • 7.2.2.1.5. Spain
        • 7.2.2.1.6. Rest of Western Europe
      • 7.2.2.2. Eastern Europe
        • 7.2.2.2.1. Poland
        • 7.2.2.2.2. Russia
        • 7.2.2.2.3. Rest of Eastern Europe
    • 7.2.3. Asia Pacific
      • 7.2.3.1. China
      • 7.2.3.2. India
      • 7.2.3.3. Japan
      • 7.2.3.4. Australia & New Zealand
      • 7.2.3.5. ASEAN
      • 7.2.3.6. Rest of Asia Pacific
    • 7.2.4. Middle East & Africa
      • 7.2.4.1. UAE
      • 7.2.4.2. Saudi Arabia
      • 7.2.4.3. South Africa
      • 7.2.4.4. Rest of MEA
    • 7.2.5. South America
      • 7.2.5.1. Argentina
      • 7.2.5.2. Brazil
      • 7.2.5.3. Rest of South America

Chapter 8. North America LNG Bunkering Market Analysis

  • 8.1. Key Insights
  • 8.2. Market Size and Forecast, 2020 - 2033 (US$ Bn)
    • 8.2.1. By Product
    • 8.2.2. By Application
    • 8.2.3. By Country

Chapter 9. Europe LNG Bunkering Market Analysis

  • 9.1. Key Insights
  • 9.2. Market Size and Forecast, 2020 - 2033 (US$ Bn)
    • 9.2.1. By Product
    • 9.2.2. By Application
    • 9.2.3. By Country

Chapter 10. Asia Pacific LNG Bunkering Market Analysis

  • 10.1. Key Insights
  • 10.2. Market Size and Forecast, 2020 - 2033 (US$ Bn)
    • 10.2.1. By Product
    • 10.2.2. By Application
    • 10.2.3. By Country

Chapter 11. Middle East & Africa LNG Bunkering Market Analysis

  • 11.1. Key Insights
  • 11.2. Market Size and Forecast, 2020 - 2033 (US$ Bn)
    • 11.2.1. By Product
    • 11.2.2. By Application
    • 11.2.3. By Country

Chapter 12. South America LNG Bunkering Market Analysis

  • 12.1. Key Insights
  • 12.2. Market Size and Forecast, 2020 - 2033 (US$ Bn)
    • 12.2.1. By Product
    • 12.2.2. By Application
    • 12.2.3. By Country

Chapter 13. Japan LNG Bunkering Market Analysis

  • 13.1. Key Insights
  • 13.2. Market Size and Forecast, 2020 - 2033 (US$ Bn)
    • 13.2.1. By Product
    • 13.2.2. By Application

Chapter 14. Company Profile (Company Overview, Financial Matrix, Key Product landscape, Key Personnel, Key Competitors, Contact Address, and Business Strategy Outlook)

  • 14.1. Bomin Linde LNG GmbH & Co. KG
  • 14.2. Engie SA
  • 14.3. ENN Energy Holdings Ltd
  • 14.4. FueLNG Bellina
  • 14.5. Gas Natural Fenosa
  • 14.6. GazproBneft Marine Bunker LLC
  • 14.7. Harvey Gulf International Marine LLC
  • 14.8. Kawasaki
  • 14.9. Korea Gas Corporation
  • 14.10. Mitsui OSK Lines Ltd.
  • 14.11. Royal Dutch Shell PLC
  • 14.12. Sembcorp Marine Ltd.
  • 14.13. Statoil AS
  • 14.14. Skangas AS (Gasum)
  • 14.15. Total SA
  • 14.16. Toyota Tsusho Corp.
  • 14.17. Other Prominent Players
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