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시장보고서
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서유럽 소비자용 eSIM 시장의 성장 기회(2024-2026년)Growth Opportunities in Western Europe Consumer eSIM Market, 2024-2026 |
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eSIM 기기와 디지털 경험으로 혁신적 성장 촉진 멀티 SIM 지원 기기, 국경을 넘나드는 여행자, 디지털 퍼스트 경험 촉진하는 통신사들
서유럽의 소비자 eSIM 시장은 빠르게 성장하고 있지만, 대량 보급에는 아직 몇 년이 걸립니다. eSIM의 보급을 양적으로 견인하고 있는 것은 스마트폰입니다. 현재 대부분의 스마트폰이 eSIM을 지원하고 거의 모든 주요 통신사가 eSIM 서비스를 제공하고 있지만, 기기의 능력과 활성 eSIM 요금제 이용 사이에는 여전히 큰 격차가 있습니다.
Frost & Sullivan은 eSIM 전용 아이폰이 널리 보급되면 서유럽의 eSIM 보급이 가속화될 것으로 예상하고 있습니다.
본 조사에서는 2024년을 기준 연도로 하여 2024년부터 2026년까지 서유럽의 소비자 eSIM 부문 시장 규모를 분석하고, 2024년부터 2026년까지의 누적 휴먼 모바일 가입자 수(활성 연결 수)를 예측하여 전해드립니다. 또한, 시장을 기술 유형별로 eSIM과 기존 SIM 카드로 분류하고 있습니다.
또한, 주요 시장 성장 촉진요인과 억제요인, eSIM 기술 동향, 사용사례, 성장기회 등을 조사하였습니다.
eSIM 지원 기기 시장 진입에 따른 파괴적 기술의 부상, 혁신적인 비즈니스 모델로서 후불 eSIM 요금제의 인기 상승, eSIM 틈새 시장을 공략하는 MVNO와 공존하는 기존 통신사업자의 경쟁 심화 등 전략적으로 필수적인 사항들이 포함되어 있습니다.
마지막으로, 유럽 소비자 eSIM 시장의 성장 기회에 대해 설명합니다.
분석 범위
성장 촉진요인
성장의 제약
파괴적 기술
왜?
스마트폰, 웨어러블, 태블릿, 노트북 등 eSIM을 지원하는 소비자용 단말기의 수가 유럽 전역에서 증가하고 있습니다. GSMA에 따르면, 2024년에는 271개 이상의 eSIM 지원 소비자 기기 모델이 출시될 것이며, 스마트폰이 eSIM 지원 기기 시장에서 가장 큰 점유율을 차지할 것으로 예상했습니다.
프로스트의 관점
애플의 eSIM 전용 스마트폰 출시는 서유럽 소비자 eSIM 시장의 성장을 가속화할 것으로 보입니다. 향후 2-3년 내에 유럽에서 eSIM 전용 스마트폰이 시판되고, 더 많은 소비자들이 eSIM 데이터 서비스를 채택하게 되면서 시장이 빠르게 확대될 것으로 예측됩니다.
혁신적인 비즈니스 모델
왜?
유럽에서는 후불형 eSIM 요금제가 인기를 끌고 있으며, 주요 통신사들은 서유럽 소비자 eSIM 시장을 겨냥한 번들 서비스를 추진하고 있습니다. 동시에 일부 통신사는 학생, 여행자, 원격 근무자 등 디지털 네이티브 사용자를 대상으로 선불 또는 무약정 eSIM 요금제를 제공합니다.
프로스트 전망
향후 5년간은 선불 요금제와 후불 요금제 모두 공존하며 eSIM 지원 기기 시장의 다양한 고객 니즈에 대응해 나갈 것으로 보입니다. 관광입국에서는 선불형 또는 유연한 요금제가 중시되고, 거주 인구나 비즈니스 인구가 많은 국가에서는 후불형 서비스가 중시될 것입니다.
경쟁의 치열함
왜?
현재 유럽 eSIM 시장은 Deutsche Telekom, Orange, Vodafone과 같은 전통적인 통신 사업자가 주도하고 있습니다. 그러나 MVNO는 유연하고 합리적인 가격의 혁신적인 eSIM 서비스를 제공함으로써 강력한 도전자로 부상하고 있으며, 서유럽의 소비자 eSIM 시장 성장에 기여하고 있습니다.
프로스트 전망
향후 2-5년 동안 통신사업자들은 경쟁력 있는 eSIM을 제공하는 틈새 시장을 공략하기 위해 MVNO로 운영되는 세컨더리 브랜드를 출시할 가능성이 높습니다. 경쟁이 치열해지는 가운데, 시장 진출기업들은 eSIM 지원 디바이스 시장에서 개인화된 서비스, 가격 전략, 타겟 이용 사례를 통해 차별화를 꾀해야 합니다.
세분화
인간용 SIM 카드
기존 SIM 카드
eSIM
eSIM Devices and Digital Experiences Propel Transformational Growth Fueled by Multi-SIM Capable Devices, Cross-Border Travelers, and Telco's Promoting Digital-First Experiences
The consumer eSIM market in Western Europe is growing rapidly, though mass adoption remains several years away. Smartphones are the primary driver of eSIM adoption by volume. While most smartphones now support eSIM and nearly all major operators offer eSIM services, a large gap remains between device capability and active eSIM plan usage.
Frost & Sullivan expects eSIM penetration in Western Europe to accelerate once eSIM-only iPhones become widely available.
This study analyzes the market size of the consumer eSIM segment in Western Europe, providing a forecast of cumulative human mobile subscriptions (active connections) from 2024 to 2026, with 2024 as the base year. It segments the market by technology type-eSIM and traditional SIM cards.
The report also examines key market drivers and restraints, eSIM technology trends, use cases, and growth opportunities.
Strategic imperatives include the rise of disruptive technologies as more eSIM-capable devices enter the market; the growing popularity of postpaid eSIM plans as innovative business models; and increasing competitive intensity, with traditional telcos coexisting alongside MVNOs targeting eSIM niche markets.
The study concludes by outlining growth opportunities in the European consumer eSIM landscape.
Scope of Analysis
Growth Drivers
Growth Restraints
Disruptive Technologies
Why
The number of eSIM-capable consumer devices-including smartphones, wearables, tablets, and laptops-is rising across Europe. According to GSMA, over 271 eSIM consumer device models launched in 2024, with smartphones accounting for the largest share in the eSIM-enabled device market.
Frost Perspective
Apple's launch of eSIM-only smartphones will likely accelerate market growth in the Western Europe consumer eSIM market. Within the next 2-3 years, eSIM-only smartphones will become commercially available in Europe, prompting more consumers to adopt eSIM data services and driving rapid market expansion.
Innovative Business Models
Why
Postpaid eSIM plans are gaining traction in Europe, with major telcos promoting bundled offerings targeted at the Western Europe consumer eSIM market. At the same time, some telcos are targeting digital-native users-such as students, tourists, and remote workers-with prepaid or no-contract eSIM plans.
Frost Perspective
Over the next 5 years, both prepaid and postpaid plans will coexist to meet diverse customer needs in the eSIM-enabled device market. Tourism-driven countries will likely focus on prepaid or flexible plans, while countries with larger resident or business populations will emphasize postpaid services, aligning with eSIM smartphone adoption trends Western Europe.
Competitive Intensity
Why
Traditional telcos like Deutsche Telekom, Orange, and Vodafone currently lead the European eSIM market. However, MVNOs are emerging as strong challengers by offering flexible, affordable, and innovative eSIM services, contributing to growth in the Western Europe consumer eSIM market.
Frost Perspective
Over the next 2-5 years, telcos will likely launch secondary brands operating as MVNOs to serve niche segments with competitive eSIM offerings. As competition intensifies, market players will need to differentiate through personalized services, pricing strategies, and targeted use cases in the eSIM-enabled device market.
Segmentation
Human SIM Card
Traditional SIM Card
eSIM