포장용 접착제 시장 규모는 2025년에 310억 8,000만 달러로 추정되며, 예측 기간(2025-2030년)의 CAGR은 6.44%로, 2030년에는 424억 6,000만 달러에 달할 것으로 예측됩니다.
시장은 2020년에 COVID-19의 영향을 약간 받았으며, COVID-19의 유행으로 외식이 제한되고 가정 요리가 증가했습니다. 이에 따라 주스, 물, 청량음료, 청량음료, 알코올음료의 생산액은 크게 감소했으나, 밀가루, 유제품, 건강식품, 간편식 또는 조리식품의 성장으로 거의 상쇄되었습니다.
주요 하이라이트
- 시장 성장 촉진요인은 식품 및 음료 업계 수요 증가, 식품 안전에 대한 인식 증가, 오염 위험 회피 등입니다.
- 반면, 접착제 제조에 사용되는 각종 원재료에 대한 규제의 영향은 시장 성장을 저해할 수 있습니다.
- 그러나 E-Commerce의 급속한 성장은 시장의 성장 기회를 더 많이 가져다 줄 것으로 보입니다.
- 아시아태평양은 이 시장에서 가장 높은 점유율을 차지하고 있으며, 예측 기간 중 계속해서 시장을 지배할 것으로 예측됩니다.
포장용 접착제 시장 동향
가장 높은 성장률의 연포장 용도
- 연포장재는 새롭고 매력적인 포장, 사용 편의성, 지속가능성, 환경 친화적인 포장으로 변화하는 소비자의 취향에 힘입어 괄목할 만한 성장을 거듭하고 있습니다.
- 연포장용 라미네이팅 접착제는 다양한 기술, 점도 및 고형분 농도로 제공됩니다. 일반적으로 사용되는 라미네이팅 접착제는 4가지 기본 범주로 나뉩니다. 수성, 솔벤트 기반, 반응성 100% 고체(무용제) 액체, 핫멜트입니다.
- 연포장에 사용되는 솔벤트 기반 접착제는 일반적으로 2액형 폴리우레탄 라미네이팅 접착제입니다. 이들은 건식 라미네이션 공정에 사용하도록 설계되었습니다.
- 유연포장은 VAE 접착제의 가장 중요한 용도 유형이기도 합니다. 또한 유연성, 내습성, 우수한 기판 접착력으로 인해 라미네이팅 용도도 큰 카테고리를 형성하고 있습니다.
- 미국, 중국, 인도 등 인구 증가와 함께 식품에 대한 요구가 증가함에 따라 전 세계에서 연포장에 대한 수요가 증가하고 있습니다.
- Flexible Packaging Association(FPA)에 따르면 미국 연포장 산업 전체 연간 매출액은 2020년 말까지 356억 달러에 달할 것으로 예측됩니다. 연포장 산업에는 소매 및 시설용 식품 및 비식품, 의료 및 의약품, 산업 자재, 소매용 쇼핑백 등의 포장이 포함됩니다. 미국 식품 산업은 연포장의 가장 큰 부문입니다.
- 또한 포장용 접착제는 일반적으로 코티지 치즈, 사워크림과 같은 유제품을 포함한 식품용 판지 파인트, 플라스틱 용기, 트레이를 밀봉하는 데 사용되는 호일, 종이, 종이, 폴리에스테르, 폴리에틸렌, 기타를 사용하여 만들어지는 일반적인 연포장 필름의 일종인 리딩 필름에도 사용됩니다.
- 세계 식품 산업은 2022년에 8조 8,000억 달러의 매출을 창출할 것으로 추정됩니다. 이 시장은 2022-2027년 동안 4.79%의 연평균 복합 성장률(CAGR)을 보일 것으로 예측됩니다.
- 따라서 식품 산업 수요 증가와 연포장의 성장과 같은 위의 요인은 예측 기간 중 포장용 접착제에 대한 시장 수요를 증가시킬 가능성이 높습니다.
아시아태평양이 시장을 독점
- 중국, 일본, 인도 등의 국가에서 높은 수요로 인해 아시아태평양은 현재 포장용 접착제 시장에서 가장 높은 점유율을 차지하고 있습니다.
- 중국은 1인당 국민소득 증가와 더불어 E-Commerce 대기업의 부상으로 인해 포장용 접착제 소비의 주요 국가로 부상하고 있습니다.
- 중국 국가통계국에 따르면 2020년 소비재 소매 총매출액은 39조 1,980억 7,000만 위안(5조 5,323억 1,000만 달러)을 차지하고 2021년에는 44조 823억 4,000만 위안(6조 2,216억 6,000만 달러)으로 증가하여 소비재 포장 및 배송 활동에서 소비재 포장 및 배송 활동에서 접착제 소비를 강화하고 있습니다.
- 또한 중국은 세계 최대 식품 산업 중 하나입니다. 전자레인지, 스낵, 냉동식품 등 식품 분야에서 맞춤형 포장이 증가하고 수출이 증가함에 따라 예측 기간 중 지속적인 성장을 보일 것으로 예측됩니다. 포장용 접착제의 사용은 향후 증가할 것으로 예측됩니다.
- 또한 인도에서는 식품 산업이 포장용 접착제의 가장 큰 소비자 중 하나입니다. 포장용 접착제의 주요 최종사용자 분야에는 의약품, 퍼스널케어 제품, 가전제품 등이 있습니다. 이러한 최종사용자 분야 수요 증가는 엄청난 시장 성장 잠재력을 창출하고 있습니다.
- 인도에서는 포장 산업도 빠르게 성장하고 있습니다. 인도 경제에서 5번째로 큰 분야이며, 현재 인도에서 가장 빠르게 성장하는 분야 중 하나이며, E-Commerce가 급증하는 가운데 인도의 포장 산업은 빠르게 성장하고 있으며, 가장 강력하게 성장하는 분야 중 하나입니다.
- 인도포장협회(IIP)에 따르면 인도의 포장 소비량은 지난 10년간 200% 증가하여 1인당 연간 4.3kg(pppa)에서 8.6kg(pppa)으로 증가했습니다.
- 따라서 위의 요인으로 인해 예측 기간 중 아시아태평양이 시장을 지배할 것으로 예측됩니다.
포장용 접착제 산업 개요
포장용 접착제 시장은 단편화되어 있으며, 세계 시장에서 큰 점유율을 차지하고 있는 기업은 없습니다. 세계 기업은 시장에서의 입지와 발판을 유지하기 위해 새로운 기술을 개발하기 위한 연구개발과 제휴에 많은 노력을 기울이고 있습니다. 이 시장의 주요 기업에는 Henkel AG &Co.KGaA, H.B. Fuller, Dow, Arkema(Bostik), Avery Dennison Corporation 등이 있습니다.
기타 혜택
- 엑셀 형식의 시장 예측(ME) 시트
- 3개월간의 애널리스트 지원
목차
제1장 서론
제2장 조사 방법
제3장 개요
제4장 시장 역학
- 촉진요인
- 식품 및 음료 업계로부터의 수요 증가
- 식품 안전에 대한 의식의 향상
- 억제요인
- 업계 밸류체인 분석
- Porter's Five Forces 분석
- 공급 기업의 교섭력
- 소비자의 교섭력
- 신규 진출업체의 위협
- 대체품의 위협
- 경쟁의 정도
제5장 시장 세분화
- 기술별
- 용도별
- 연포장
- 접이식 박스·카톤
- 실링
- 라벨·테이프
- 기타
- 지역별
- 아시아태평양
- 중국
- 인도
- 일본
- 한국
- ASEAN 국가
- 기타 아시아태평양
- 북미
- 유럽
- 남미
- 중동 및 아프리카
- 사우디아라비아
- 남아프리카공화국
- 기타 중동 및 아프리카
제6장 경쟁 구도
- M&A, 합병사업, 제휴, 협정
- 시장 순위 분석
- 주요 기업의 전략
- 기업 개요
- 3M
- Arkema Group(Bostik)
- AVERY DENNISON CORPORATION
- Ashland
- Dow
- Henkel AG & Co. KGaA
- H.B. Fuller Company
- Jowat SE
- Paramelt RMC B.V.
- Wacker Chemie AG
제7장 시장 기회와 향후 동향
KSA 25.05.14
The Packaging Adhesives Market size is estimated at USD 31.08 billion in 2025, and is expected to reach USD 42.46 billion by 2030, at a CAGR of 6.44% during the forecast period (2025-2030).
The market was marginally impacted by COVID-19 in 2020. The COVID-19 pandemic limited dining out and led to increases in home cooking. With that, significant drops in the production values of juices, water, soft drinks, and alcoholic beverages were nearly offset by growth in wheat flour, dairy, health foods, and convenience or ready-to-eat foods.
Key Highlights
- The factors driving the growth of the market studied are the growing demand from the food and beverage industry, increasing awareness about food safety , and avoiding risks of contamination.
- On the flip side, the impact of regulations on various raw materials to be used for manufacturing adhesives may hinder the market's growth.
- However, the rapid growth in e-commerce will further provide opportunities for the market to grow.
- Asia-Pacific accounted for the highest share of the market, and it is likely to continue dominating the market during the forecast period.
Packaging Adhesives Market Trends
Flexible Packaging Application to Witness the Highest Growth Rate
- Flexible packaging is growing at an impressive rate, driven by consumer preferences shifting toward new attractive packages, ease of use, sustainability, and conscientious environmental ideals.
- Laminating adhesives for flexible packaging are available in various technologies, viscosities, and solids concentrations. There are four basic categories of laminating adhesives that are commonly used. These are waterborne, solvent-based, reactive 100% solid (solventless) liquid, and hot melt.
- Solvent-based adhesives used in flexible packaging are generally two-component polyurethane laminating adhesives. These are designed for use in the dry lamination process.
- Flexible packaging is also the most significant application type for VAE adhesives. Another large category is laminating applications due to their flexibility, moisture resistance, and superior substrate adhesion.
- With the growing population in countries such as the United States, China, and India, the requirement for food is increasing, thus resulting in increased demand for flexible packaging worldwide.
- According to the Flexible Packaging Association (FPA), the total US flexible packaging industry registered more than USD 35.6 billion in annual sales by the end of 2020. The flexible packaging industry includes packaging for retail and institutional food and non-food, medical and pharmaceutical, industrial materials, and retail shopping bags, among others. The US food industry is the largest segment for flexible packaging.
- Furthermore, packaging adhesives are also used in lidding films, which are a type of flexible packaging film commonly made by using foils, paper, polyester, polyethylene, and others generally used to seal paperboard pints, plastic containers, and trays for food items, including dairy products such as cottage cheese, sour cream, and others.
- The food industry worldwide is estimated to generate a revenue of USD 8.8 trillion in 2022. The market is expected to register a CAGR of 4.79% during 2022-2027.
- Hence, the factors above, such as increasing demand from the food industry and growing flexible packaging, will likely boost the market demand for packaging adhesives during the forecast period.
Asia-Pacific to Dominate the Market
- Asia-Pacific currently accounts for the highest share of the packaging adhesives market, owing to the high demand from countries like China, Japan, India, etc.
- China is the leading country in the consumption of packaging adhesives due to growing per capita income, coupled with rising e-commerce giants in the country.
- According to the National Bureau of Statistics of China, the total retail sales revenue of consumer goods accounted for CNY 39,198.07 billion (~ USD 5532.31 billion) in 2020, which rose to CNY 44,082.34 billion (~ USD 6221.66 billion) in 2021, thereby enhancing the consumption of adhesives from consumer goods packaging and shipping activities.
- Additionally, China has one of the largest food industries globally. The country is expected to witness consistent growth during the forecast period due to the rise of customized packaging in the food segment, like microwave, snack, and frozen foods, and increasing exports. The use of packaging adhesives is expected to increase in the future.
- Furthermore, In India, the food industry is among the largest consumers of packaging adhesives. Some key end-user sectors of packaging adhesives include pharmaceuticals, personal care products, consumer electronics, etc. Increasing demand from these end-user segments is creating a huge market growth potential.
- In India, the packaging industry is also increasing at a rapid rate. It is the fifth-largest sector in India's economy and is currently one of the fastest and highest-growing sectors in the country. Amid the e-commerce surge, the Indian packaging industry is witnessing steep growth and is one of the strongest growing segments.
- According to the Indian Institute of Packaging (IIP), packaging consumption in India increased by 200% in the past decade, from 4.3 kgs per person per annum (pppa) to 8.6 kgs pppa.
- Hence, owing to the above-mentioned factors, Asia-Pacific is likely to dominate the market studied during the forecast period.
Packaging Adhesives Industry Overview
The packaging adhesives market is fragmented, as no major company holds a significant share of the global market. Global companies are significantly focusing on R&D and collaborations to develop new technologies to maintain their market presence and foothold. Some of the key players in the market include Henkel AG & Co. KGaA, H.B. Fuller, Dow, Arkema (Bostik), and Avery Dennison Corporation.
Additional Benefits:
- The market estimate (ME) sheet in Excel format
- 3 months of analyst support
TABLE OF CONTENTS
1 INTRODUCTION
- 1.1 Study Assumptions
- 1.2 Scope of the Study
2 RESEARCH METHODOLOGY
3 EXECUTIVE SUMMARY
4 MARKET DYNAMICS
- 4.1 Drivers
- 4.1.1 Growing Demand from the Food and Beverage Industry
- 4.1.2 Increasing Awareness for Food Safety
- 4.2 Restraints
- 4.2.1 Strict Government Regulations
- 4.3 Industry Value Chain Analysis
- 4.4 Porter's Five Forces Analysis
- 4.4.1 Bargaining Power of Suppliers
- 4.4.2 Bargaining Power of Consumers
- 4.4.3 Threat of New Entrants
- 4.4.4 Threat of Substitute Products and Services
- 4.4.5 Degree of Competition
5 MARKET SEGMENTATION (Market Size in Value)
- 5.1 By Technology
- 5.1.1 Water-based
- 5.1.2 Solvent-based
- 5.1.3 Hot-melt
- 5.2 By Application
- 5.2.1 Flexible Packaging
- 5.2.2 Folding Boxes and Cartons
- 5.2.3 Sealing
- 5.2.4 Labels and Tapes
- 5.2.5 Other Applications
- 5.3 By Geography
- 5.3.1 Asia-Pacific
- 5.3.1.1 China
- 5.3.1.2 India
- 5.3.1.3 Japan
- 5.3.1.4 South Korea
- 5.3.1.5 ASEAN Countries
- 5.3.1.6 Rest of Asia-Pacific
- 5.3.2 North America
- 5.3.2.1 United States
- 5.3.2.2 Canada
- 5.3.2.3 Mexico
- 5.3.3 Europe
- 5.3.3.1 Germany
- 5.3.3.2 United Kingdom
- 5.3.3.3 France
- 5.3.3.4 Italy
- 5.3.3.5 Rest of Europe
- 5.3.4 South America
- 5.3.4.1 Brazil
- 5.3.4.2 Argentina
- 5.3.4.3 Rest of South America
- 5.3.5 Middle East and Africa
- 5.3.5.1 Saudi Arabia
- 5.3.5.2 South Africa
- 5.3.5.3 Rest of Middle East and Africa
6 COMPETITIVE LANDSCAPE
- 6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
- 6.2 Market Ranking Analysis
- 6.3 Strategies Adopted by Leading Players
- 6.4 Company Profiles
- 6.4.1 3M
- 6.4.2 Arkema Group (Bostik)
- 6.4.3 AVERY DENNISON CORPORATION
- 6.4.4 Ashland
- 6.4.5 Dow
- 6.4.6 Henkel AG & Co. KGaA
- 6.4.7 H.B. Fuller Company
- 6.4.8 Jowat SE
- 6.4.9 Paramelt RMC B.V.
- 6.4.10 Wacker Chemie AG
7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS
- 7.1 Rapid Growth of the E-commerce Industry