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시장보고서
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세계의 자동차 코팅 시장 : 점유율 분석, 산업 동향, 통계, 성장 예측(2025-2030년)Automotive Coatings - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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세계의 자동차 코팅 시장 규모는 2025년 296억 달러, 2030년에는 376억 7,000만 달러에 이를 것으로 추정되며, 예측기간 중(2025-2030년) CAGR은 4.94%로 예상됩니다.

세계적인 자동차 생산 대수 회복, 저휘발성 유기 화합물(VOC) 배합으로의 축족, 전기자동차(EV) 생산 대수의 급증은 원재료 가격의 변동과 용제 규제의 강화가 이폭을 억제하는 가운데도 수요 증가를 뒷받침하고 있습니다. 공급업체는 OEM 수준의 내구성을 제공하면서 임박한 배출 규제에 적합한 수성 및 분말 시스템의 출시를 가속화하고 있습니다. 인라인 경화, 로봇 검사, 클라우드 기반 컬러 매칭에 이르는 OEM 페인트 공장의 디지털화는 처리량을 높이고 진입에 대한 기술적 장벽을 넓히고 있습니다. 한편, 대규모의 지속가능성과 자동화 프로그램에 자금을 제공할 수 있는 다국적 기업에 대해서, 지역의 중견 공급자가 점유율을 겨루기 때문에 단편화가 계속되고 있습니다.
북미의 경자동차 생산량은 2024년 1,550만대에 이르렀으며, 그 이후에도 상승을 계속해 외장 및 언더바디 코팅 공장 수요를 지지하고 있습니다. 경트럭은 현재 월간 판매 대수의 84%를 차지하고 있어 고급스럽고 상처에 강한 클리어 코트의 소비를 촉진하고 있습니다. 중국에서는 생산 능력 증강과 수출 기세가 지역 생산 능력 과잉이 다가오고 있음에도 불구하고 안정적인 도장량을 보강하고 있습니다. 전 세계 자동차 제조업체들은 유통에 의한 중단 후 예측 가능한 조달 일정을 부활시켜 공급업체가 배치 생산과 물류를 최적화할 수 있도록 했습니다. OEM 제조업체가 내구성 기준을 충족하면서 브랜드 독자적인 미관을 요구하는 가운데, 고도의 도장 공장의 자동화와 차별화 마무리에 대한 투자가 병행해 표면화했습니다.
2025년 캘리포니아 주에서 VOC 규제 강화 시행과 가까이 다가온 EU의 그린딜 대책에 의해 용제계 시스템의 개량이 가속화되고 있습니다. 주요 바디 숍에서는 이미 수성 베이스 코트의 보급률이 64%에 달하고 있으며, 상업적 가능성을 검증하고 있습니다. BASF의 Glasurit 100 라인은 현재 1,000개 이상의 충돌 수리 센터에서 사용되는 고효율, 저 VOC 제품의 예입니다. 분체 코팅은 휠, 언더푸드 부품, EV 배터리 케이싱으로 점유율을 확대하고 에너지 사용량을 50% 절감하는 레이저 경화로가 도움이 됩니다. 광범위한 수지 및 안료 포트폴리오를 갖춘 공급업체는 규제가 더욱 강화되기 전에 고객의 전환을 신속하게 하고 선행자 이익을 확립하고 있습니다.
노동안전보건국(OSHA)의 전국 중점 프로그램은 도장 부스의 검사를 강화하고 이소시아네이트에 의한 천식과 피부염의 위험을 줄이기 위해 환기와 개인보호구의 강화를 의무화하고 있습니다. 소규모 재도장 사업자는 적합한 스프레이 부스로 인해 고액의 자본 비용에 직면하거나 성능을 희생할 수 있는 저 이소시아네이트 화학물질로 전환해야 합니다. 프라이머와 클리어 코트의 제조업체는 폴리우레아를 사용하지 않는 것을 상품화하고 있습니다만, 내구성의 벤치마크가 검증될 때까지 채용은 신중합니다.
2024년에는 아크릴이 자동차 코팅 시장 수요의 48.55%를 차지하고, 비용 효율과 균형 잡힌 내후성에 의해 그 지위를 확고하게 하고 있습니다. 2030년까지 연평균 복합 성장률(CAGR) 5.18%에서 성장하는 폴리우레탄 제형은 특히 우수한 내상성을 필요로 하는 고급 스포츠용 다목적 차량(SUV) 및 전기자동차에서 프리미엄 클리어 코트와 유연한 기판의 요구를 충족합니다. 폴리우레탄 시스템의 자동차 코팅 시장 규모는 새로운 지방족 디이소시아네이트 화학물질이 더 엄격한 황변 시험에 적합함에 따라 북미 OEM 라인에서 현저하게 확대될 것으로 예측됩니다. 에폭시 수지는 부식 보호가 중요한 캐소드 E 코트에서는 틈새 우위를 유지하고 바이오 하이브리드가 유럽 OEM 주도의 컨셉 프로그램으로 대두하고 있습니다.
폴리우레탄은 이소시아네이트의 취급에 관한 OSHA의 감시가, 밀폐형 믹싱 셀이나 로봇 스프레이용 인클로저에 대한 투자를 촉진하고 있으며, 소유 사이클의 장기화에 의해 내구성에 대한 수요가 높아지고 있습니다. Covestro와 같은 공급업체는 현재 33%의 재생가능 탄소 폴리우레탄을 제공하고 있으며 OEM의 지속가능성 목표와의 무결성을 보여주고 있습니다. 아크릴 화학자는 VOC 수준을 올리지 않고 내마성을 향상시키는 차세대 가교제로 대응하고 있습니다. 경쟁 우위는 기계적 견고성과 저온 경화 프로파일을 결합한 특허 포트폴리오에 달려 있으며, 에너지 사용 의무와 경량 기판 요구사항을 모두 충족합니다.
솔벤트형 마감은 금속성과 진주색의 색조에 요구되는 뛰어난 유동성과 색의 깊이에 힘입어 2024년 매출의 70.85%를 여전히 차지했습니다. 그러나 자동차 코팅 시장은 세계의 VOC 상한이 좁아짐에 따라 분명히 대체품에 기울고 있습니다. 현재 EU의 OEM 베이스 코트의 주류는 수성 시스템이며, 마즈다와 같은 일본의 OEM은 15g VOC/m2의 업계 저배출량을 달성하고 있습니다. 분체 도료는 현재 소수파이지만 에너지 효율적인 레이저 큐어 터널이 EV 부품 라인의 표준이 됨에 따라 가장 높은 복합 성장을 보이고 있습니다.
수성 재도장 라인의 자동차 코팅 시장 점유율은 바디샵이 환경허가에 대응함에 따라 규제지역에서 60%를 넘어섰습니다. 수지 유화 및 플래시 오프 제어의 기술적 돌파구로 용매 기반 프라이머와의 성능 차이를 줄였습니다. 티아완 공급업체는 모듈형 수지 아키텍처를 활용하여 새로운 규칙이 VOC 및 HAPS(유해 대기 오염물질)의 허용량을 엄격하게 할 때마다 신속한 재제조를 가능하게 하고 고객이 사이클 중반에서의 컴플라이언스 준수에 놀라지 않도록 하고 있습니다.
아시아태평양은 2024년 세계 매출의 58.82%를 차지하며 중국의 순수출국으로서의 대두와 EV 생산에 있어서의 리더십에 지지를 받았습니다. 인도네시아의 100만 톤 페인트 공장과 베트남의 급성장 중인 공급업체 파크 등 생산 능력 증강이 이 지역의 CAGR 예측 6.32%를 뒷받침하고 있습니다. 현지 OEM은 다국적 조제업자와 협력하여 용제 벤치마크와 동등한 외관을 유지하면서 수성 수지의 현지화를 진행하고 있습니다. 신에너지 차량에 대한 정부의 자극책이 배터리 전용 기능성 코팅 수요를 더욱 확대하고 있습니다.
북미에서는 2024년 경차의 생산 대수가 9.6% 증가했기 때문에 생산 능력에 제약이 있는 공장이 정격 처리 능력을 정기적으로 웃돌아 코팅제에 유리한 가격 설정이 되고 있습니다. 미국 농무부(USDA)의 엄격한 바이오프리퍼드 규제와 환경보호청(EPA)의 향후 과불소 및 폴리불화알킬 물질(PFAS) 규제는 불소가 없는 탑코트의 신속한 인정에 박차를 가하고 공급업체는 연구개발을 가속할 수밖에 없습니다. 저 VOC 시스템의 자동차 코팅 시장 점유율은 캐나다와 멕시코 사업이 미국 규제와 일치함에 따라 확대될 전망입니다.
유럽은 탄소 중립에 중점을 두고 있으며, OEM은 100% 재생 가능한 전기를 사용하는 페인트 공장과 솔벤트 회수 소각로를 목표로 합니다. 이산화티타늄에 대한 반덤핑 관세는 비용 구조를 상승시키지만, 드라이 스크럽 부스와 클로즈드 루프 슬러지 재활용의 폭넓은 채용이, 지출을 부분적으로 상쇄합니다. 폴란드와 헝가리를 포함한 동유럽 클러스터의 성장은 저임금 조립을 제공하는 반면, 공급업체는 Tier 1 페인트 모듈을 위한 Just-In-Sequence Hub의 설립을 요구합니다.
남미는 Mercosur의 관세 인하로 자동차 제조업체가 브라질과 아르헨티나에 신형 SUV 플랫폼을 할당하게 되어 OEM 페인트 소비가 증가합니다. 그러나 환율 변동이 심하기 때문에 페인트 제조업체는 달러 페그 계약을 채택하는 경향이 있습니다. 중동 및 아프리카는 아직 막 시작되었지만 사우디아라비아의 '비전 2030'이 국내 자동차 생산과 수출 시장을 타겟으로 한 관련 도료 생산 능력 증강에 박차를 가해 유망합니다.
The Automotive Coatings Market size is estimated at USD 29.60 Billion in 2025, and is expected to reach USD 37.67 Billion by 2030, at a CAGR of 4.94% during the forecast period (2025-2030).

The rebound in global vehicle production, the pivot toward low-Volatile Organic Compound (VOC) formulations, and surging electric-vehicle (EV) output underpin demand expansion, even as raw-material price swings and tightening solvent regulations constrain margins. Suppliers are accelerating launches of water-borne and powder systems that comply with imminent emissions caps while still delivering Original Equipment Manufacturer (OEM)-level durability. OEM paint-shop digitalization spanning inline curing, robotic inspection, and cloud-based color matching is raising throughput and widening technical barriers to entry. Meanwhile, fragmentation persists as regional midsized suppliers vie for share against multinationals that can fund large-scale sustainability and automation programs.
North American light-vehicle output reached 15.5 Million units in 2024 and continues rising, sustaining factory demand for exterior and under-body coatings. Light trucks now represent 84% of monthly sales, propelling the consumption of premium, scratch-resistant clear coats. In China, capacity additions and export momentum reinforce steady coating volumes, even as localized overcapacity looms. Automakers worldwide reinstate predictable sourcing schedules after pandemic disruptions, enabling suppliers to optimize batch production and logistics. Parallel investments in advanced paint-shop automation and differentiated finishes surfaced as OEMs seek brand-distinctive aesthetics while meeting durability standards .
The 2025 enforcement of stricter VOC ceilings in California and forthcoming EU Green Deal measures are accelerating reformulation of solvent-borne systems. Leading body shops already report 64% penetration of water-borne basecoats, validating commercial viability. BASF's Glasurit 100 Line exemplifies high-efficiency, low-VOC products now used by more than 1,000 collision centers. Powder coatings are gaining share in wheels, under-hood parts, and EV battery casings, helped by laser-curing ovens that cut energy use by 50%. Suppliers with broad resin and pigment portfolios are fastest to convert customers, establishing early-mover advantages before regulations tighten further.
Occupational Safety and Health Administration (OSHA)'s National Emphasis Program intensifies inspections of paint booths, mandating enhanced ventilation and personal protective equipment to mitigate asthma and dermatitis risks from isocyanates . Small refinishing operations face steep capital costs for compliant spray booths or must migrate to low-isocyanate chemistries that may sacrifice performance. Primer and clear-coat formulators commercialize polyurea-free variants, although adoption remains cautious while durability benchmarks are validated.
Other drivers and restraints analyzed in the detailed report include:
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In 2024, acrylics supplied 48.55% of the Automotive Coatings market demand, cementing their status owing to cost-efficiency and balanced weatherability. Polyurethane formulations, advancing at a 5.18% CAGR to 2030, fulfill premium clear-coat and flexible-substrate needs, especially on luxury Sports Utility Vehicles (SUVs) and EVs requiring superior scratch resistance. The automotive coatings market size for polyurethane systems is expected to widen notably in North American OEM lines as new aliphatic diisocyanate chemistries meet stricter yellowing tests. Epoxy resins continue niche dominance in cathodic e-coats where corrosion protection is critical, while bio-based hybrids are emerging in concept programs led by European OEMs.
The polyurethane push is amplified by longer ownership cycles driving demand for durability, though OSHA scrutiny around isocyanate handling is prompting investment in closed-mixing cells and robot-spray enclosures. Suppliers such as Covestro now offer 33% renewable-carbon polyurethanes, illustrating alignment with OEM sustainability targets. Acrylic chemists are responding with next-generation crosslinkers that improve mar resistance without raising VOC levels. Competitive advantage increasingly hinges on patent portfolios that combine mechanical robustness with low-temperature cure profiles, addressing both energy-use mandates and lightweight-substrate requirements.
Solvent-borne finishes still held 70.85% revenue in 2024, propelled by superior flow and color depth demanded on metallic and pearlescent shades. Yet the automotive coatings market is unmistakably tilting toward alternatives as global VOC ceilings narrow. Water-borne systems now dominate EU OEM base-coat lines, with Japanese OEMs such as Mazda achieving industry-low emissions of 15 g VOC/m2. Powder coatings, while presently a minority, post the highest compound growth as energy-efficient laser-cure tunnels become standard on EV component lines.
The automotive coatings market share for water-borne refinish lines has surpassed 60% in regulated regions as body shops align with environmental permits. Technological breakthroughs in resin emulsification and flash-off control have closed the performance gap with solvent-borne primers. Tier-one suppliers leverage modular resin architectures, enabling fast reformulation when each new rule tightens permissible VOCs or HAPS (hazardous air pollutants), insulating customers from mid-cycle compliance surprises.
The Automotive Coatings Market Report is Segmented by Resin Type (Polyurethane, Epoxy, Acrylic, and Others), Technology (Solvent-Borne, Water-Borne, and Powder), Coating Layer (E-Coat, Primer, Base Coat, and Clear Coat), Application (OEM and Refinish), and Geography (Asia-Pacific, North America, Europe, South America, and Middle East and Africa). The Market Forecasts are Provided in Terms of Value (USD).
Asia-Pacific accounted for 58.82% of global 2024 revenue, buoyed by China's ascent as a net exporter and leadership in EV output. Capacity additions such as Indonesia's million-ton paint plant and Vietnam's fast-growing supplier parks underpin a 6.32% regional CAGR forecast. Local OEMs collaborate with multinational formulators to localize water-borne resins while preserving appearance parity with solvent benchmarks. Government stimulus on new-energy vehicles further amplifies demand for battery-specific functional coatings.
North America, with light-vehicle builds rising 9.6% in 2024, exhibits that constrained capacity plants regularly exceed rated throughput, creating favorable pricing for coatings. Stringent United States Department of Agriculture (USDA) BioPreferred and upcoming Environmental Protection Agency (EPA) per- and polyfluoroalkyl substances (PFAS) rules spur rapid qualification of fluorine-free top coats, compelling suppliers to accelerate R&D. The automotive coatings market share of low-VOC systems is poised to expand as Canadian and Mexican operations align with United States regulations.
Europe's focus on carbon neutrality pushes OEMs toward 100% renewable-electric paint shops and solvent-capture incinerators. Anti-dumping duties on titanium dioxide elevate cost structures, but wide adoption of dry-scrubber booths and closed-loop sludge recycling partially offsets outlays. Eastern European cluster growth, including Poland and Hungary offers lower-wage assembly yet requires suppliers to establish just-in-sequence hubs for tier-one paint modules.
South America benefits from Mercosur tariff reductions that encourage automakers to allocate new SUV platforms to Brazil and Argentina, lifting OEM-paint consumption. Nonetheless, currency volatility prompts formulators to adopt US-dollar-pegged contracts. Middle East & Africa remains nascent but shows promise as Saudi Arabia's Vision 2030 sparks domestic vehicle production and related coating capacity build-outs targeting export markets.