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의료용 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 시장 규모, 점유율, 성장 분석 : 컴포넌트별, 기술별, 최종사용자별, 용도별, 지역별-업계 예측(2025-2032년)

Augmented and Virtual Reality in Healthcare Market Size, Share, and Growth Analysis, By Component (Hardware, Software), By Technology (Augmented Reality, Virtual Reality), By End User, By Application, By Region - Industry Forecast 2025-2032

발행일: | 리서치사: SkyQuest | 페이지 정보: 영문 184 Pages | 배송안내 : 3-5일 (영업일 기준)

    
    
    



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세계의 의료용 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 시장 규모는 2024년에 41억 달러로 평가되었고, 2025년 48억 1,000만 달러에서 2033년까지 173억 7,000만 달러로 성장할 전망입니다. 예측 기간(2026-2033년) CAGR은 17.4%를 보일 것으로 예측됩니다.

의료용 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 세계 시장은 시체 표본에 대한 접근 제한과 같은 기존 교육의 한계를 극복하는 혁신적인 의료 훈련 및 시뮬레이션 도구에 대한 수요 증가에 힘입어 크게 성장하고 있습니다. 이러한 기술은 몰입형, 양방향, 위험 부담 없는 환경을 제공하여 수술 및 복잡한 의료 시나리오를 시뮬레이션하는 데 적합하며, 시술의 정확성과 중요한 의료 개념의 정착률을 모두 향상시킵니다. 고해상도 3D 시각화, 촉각 피드백 등의 진보를 특징으로 하는 AR/VR 하드웨어 및 소프트웨어의 급속한 발전은 진단 정확도와 치료 결과를 향상시키는 초현실적 경험을 가능하게 합니다. 또한, AI를 활용한 솔루션은 교육 및 환자 치료의 참여도와 개인화를 강화하고, 수술 계획, 원격 진료, 재활 치료 등에 폭넓게 적용되어 궁극적으로 의료 분야 전반의 임상 효율성 향상과 치료의 질적 향상을 촉진합니다.

세계 의료용 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 시장 성장 촉진요인

세계 의료용 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 시장의 주요 시장 성장 촉진요인 중 하나는 의료 종사자를 위한 혁신적이고 양방향적인 교육 솔루션에 대한 수요 증가입니다. 의료 절차의 복잡성과 실습 훈련의 필요성에 대응하기 위해 AR 및 VR 기술은 몰입형 시뮬레이션을 제공하여 학습 효과와 기술 개발을 촉진합니다. 이러한 도구를 통해 의료진은 위험 부담 없는 환경에서 수술 기술 및 응급 처치를 연습할 수 있으며, 궁극적으로 환자의 치료 결과를 개선할 수 있습니다. 또한, 이러한 기술이 의학 교육 및 훈련에 광범위하게 통합됨에 따라 그 채택은 계속 확대되어 진화하는 시장의 성장을 가속할 것입니다.

세계 의료용 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 시장 성장 억제요인

세계 의료용 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 시장의 주요 시장 성장 억제요인은 AR/VR 기술 도입 및 유지 보수에 드는 높은 비용입니다. 고급 하드웨어, 소프트웨어 및 교육에 필요한 초기 투자는 많은 의료 서비스 제공업체, 특히 소규모 조직이나 개발도상국의 조직에게 도입 장벽이 될 수 있습니다. 또한, 이러한 기술을 기존 의료 시스템 및 워크플로우에 통합하는 것에 대한 우려가 있으며, 직원 및 이해관계자의 저항을 불러일으킬 수 있습니다. 이러한 재정적 장벽과 기존 관행에 대한 잠재적 혼란은 의료 분야에서 AR/VR 솔루션의 광범위한 도입을 방해할 수 있습니다.

의료 분야 세계 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 시장 동향

의료 분야의 전 세계 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 시장은 원격 수술 및 원격 의료 솔루션의 채택 확대에 힘입어 괄목할 만한 성장을 보이고 있습니다. 이러한 기술은 가상 수술 가이드를 통해 의료진이 원격으로 복잡한 시술을 수행할 수 있게 하고, 환자가 장소에 구애받지 않고 전문 의료 서비스를 쉽게 이용할 수 있도록 돕습니다. 이 혁신은 지리적 장벽을 효과적으로 제거하여 의료 종사자 간의 협력을 강화하고 몰입형 의료 솔루션의 광범위한 수용을 촉진하고 있습니다. 효율적인 원격 의료 서비스에 대한 수요가 증가함에 따라 의료 현장에서 AR과 VR의 통합은 전 세계적으로 환자 경험과 업무 효율성을 변화시키고 있습니다.

자주 묻는 질문

  • 세계 의료용 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 시장 규모는 어떻게 예측되나요?
  • 의료용 AR 및 VR 기술의 성장 촉진 요인은 무엇인가요?
  • 의료용 AR 및 VR 시장의 성장 억제 요인은 무엇인가요?
  • 의료 분야에서 AR 및 VR 기술의 최근 동향은 무엇인가요?
  • 의료용 AR 및 VR 시장의 주요 기업은 어디인가요?

목차

서론

  • 조사 목적
  • 시장 정의와 범위

조사 방법

  • 조사 과정
  • 2차 및 1차 데이터 방법
  • 시장 규모 추정 방법

주요 요약

  • 세계 시장 전망
  • 주요 시장 하이라이트
  • 부문별 개요
  • 경쟁 개요

시장 역학과 전망

  • 거시경제 지표
  • 성장 촉진요인과 기회
  • 성장 억제요인과 과제
  • 공급측 동향
  • 수요측 동향
  • Porter의 Five Forces 분석과 영향
    • 경쟁 기업간 경쟁 관계
    • 대체품의 위협
    • 바이어의 교섭력
    • 신규 진출업체의 위협
    • 공급 기업의 교섭력

주요 시장 인사이트

  • 중요 성공 요인
  • 시장에 영향을 미치는 요인
  • 주요 투자 기회
  • 에코시스템 매핑
  • 시장의 매력 지수(2025년)
  • PESTEL 분석
  • 밸류체인 분석
  • 가격 분석
  • 사례 연구
  • 규제 상황
  • 기술 평가

의료용 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 시장 규모 : 컴포넌트별&CAGR(2026-2033)

  • 시장 개요
  • 하드웨어
    • AR 디바이스
    • 헤드 마운트 디스플레이(HMD)
    • 스마트 글래스
    • 핸드헬드 디바이스
    • VR 디바이스
    • VR 헤드셋
    • 제스처 추적 디바이스
    • 촉각 피드백 디바이스
    • 카메라 및 센서
    • 디스플레이 패널
  • 소프트웨어
    • AR/VR 개발 플랫폼
    • 시각화 소프트웨어
    • 시뮬레이션 및 트레이닝 소프트웨어
  • 서비스
    • 설치 및 통합
    • 지원 및 유지보수
    • 트레이닝 및 컨설팅

의료용 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 시장 규모 : 기술별&CAGR(2026-2033)

  • 시장 개요
  • 증강현실(AR)
    • 외과적 응용
    • 재활치료
    • 연수 및 의료 교육
  • 가상현실(VR)
    • 시뮬레이션
    • 진단
    • 가상현실 노출 요법(VRET)
    • 재활치료
    • 통증 분산 요법

의료용 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 시장 규모 : 최종사용자별&CAGR(2026-2033)

  • 시장 개요
  • 병원 및 진료소 및 외과 센터
  • 병원 및 외과 센터
  • 학술기관 및 연구기관
  • 진단센터
  • 재활치료센터
  • 제약 기업 및 바이오테크놀러지 기업
  • 의료기기 제조업체
  • 환자 및 가정 사용자
  • 정부 및 방위 기관

의료용 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 시장 규모 : 용도별&CAGR(2026-2033)

  • 시장 개요
  • 외과 수술
  • 요법
  • 교육 및 연수
  • 재활치료 요법
  • 의료 훈련 및 교육
  • 진단 영상
  • 환자 케어 및 관리
  • 원격 의료 및 원격 모니터링
  • 의약품 분야 이용 사례
  • 피트니스 및 웰니스

의료용 증강현실(AR) 및 가상현실(VR) 시장 규모&CAGR(2026-2033)

  • 북미
    • 미국
    • 캐나다
  • 유럽
    • 독일
    • 스페인
    • 프랑스
    • 영국
    • 이탈리아
    • 기타 유럽
  • 아시아태평양
    • 중국
    • 인도
    • 일본
    • 한국
    • 기타 아시아태평양
  • 라틴아메리카
    • 멕시코
    • 브라질
    • 기타 라틴아메리카
  • 중동 및 아프리카
    • GCC 국가
    • 남아프리카공화국
    • 기타 중동 및 아프리카

경쟁 정보

  • 주요 5개사 비교
  • 주요 기업의 시장 포지셔닝(2025년)
  • 주요 시장 기업이 채택한 전략
  • 최근 시장 동향
  • 기업의 시장 점유율 분석(2025년)
  • 주요 기업 개요
    • 기업 상세
    • 제품 포트폴리오 분석
    • 기업 부문별 점유율 분석
    • 매출 전년대비 비교(2023-2025년)

주요 기업 개요

  • Intuitive Surgical(United States)
  • Microsoft Corporation(United States)
  • Osso VR(United States)
  • AppliedVR(United States)
  • Surgical Science Sweden AB(Sweden)
  • Medtronic(Ireland)
  • General Electric Company(United States)
  • Mindmaze(Switzerland)
  • VRHealth(United States)
  • Vicarious Surgical(United States)
  • FundamentalVR(United Kingdom)
  • GIGXR, Inc.(United States)
  • Bioflight VR(United States)
  • BONEZONE(United States)
  • Augmedics(Israel)
  • Meta Platforms, Inc.(United States)
  • Aptiv(Ireland)
  • Layar(United Kingdom)
  • Novartis International AG(Switzerland)
  • Proprio Vision(United States)

결론과 제안

LSH

Global Augmented and Virtual Reality In Healthcare Market size was valued at USD 4.1 billion in 2024 and is poised to grow from USD 4.81 billion in 2025 to USD 17.37 billion by 2033, growing at a CAGR of 17.4% during the forecast period (2026-2033).

The global market for augmented and virtual reality in healthcare is significantly driven by the growing demand for innovative medical training and simulation tools that address traditional education's limitations, such as restricted access to cadavers. These technologies provide immersive, interactive, and risk-free environments conducive to simulating surgeries and complex medical scenarios, enhancing both procedural accuracy and the retention of critical medical concepts. The rapid evolution of AR/VR hardware and software, featuring advancements like high-resolution 3D visualization and haptic feedback, facilitates hyper-realistic experiences that improve diagnostic accuracy and treatment outcomes. Furthermore, AI-enabled solutions enhance engagement and personalization in training and patient care, leading to broader applications in surgical planning, remote consultations, and rehabilitation, ultimately fostering greater clinical efficiency and improving care quality across the healthcare sector.

Top-down and bottom-up approaches were used to estimate and validate the size of the Global Augmented and Virtual Reality In Healthcare market and to estimate the size of various other dependent submarkets. The research methodology used to estimate the market size includes the following details: The key players in the market were identified through secondary research, and their market shares in the respective regions were determined through primary and secondary research. This entire procedure includes the study of the annual and financial reports of the top market players and extensive interviews for key insights from industry leaders such as CEOs, VPs, directors, and marketing executives. All percentage shares split, and breakdowns were determined using secondary sources and verified through Primary sources. All possible parameters that affect the markets covered in this research study have been accounted for, viewed in extensive detail, verified through primary research, and analyzed to get the final quantitative and qualitative data.

Global Augmented and Virtual Reality In Healthcare Market Segments Analysis

Global Augmented and Virtual Reality In Healthcare Market is segmented by Component, Technology, End User, Application and region. Based on Component, the market is segmented into Hardware, Software and Services. Based on Technology, the market is segmented into Augmented Reality and Virtual Reality. Based on End User, the market is segmented into Hospitals, Clinics, and Surgical Centers, Hospitals & Surgical Centers, Academic Institutes & Research Organizations, Diagnostics Centers, Rehabilitation Centers, Pharmaceutical & Biotech Companies, Medical Device Manufacturers, Patients/Home Users and Government & Defense. Based on Application, the market is segmented into Surgery, Therapy, Education and training, Rehabilitation Therapy, Medical Training & Education, Diagnostic Imaging, Patient Care & Management, Telemedicine & Remote Monitoring, Pharmaceutical Use Cases and Fitness & Wellness. Based on region, the market is segmented into North America, Europe, Asia Pacific, Latin America and Middle East & Africa.

Driver of the Global Augmented and Virtual Reality In Healthcare Market

One of the key market drivers for the Global Augmented and Virtual Reality (AR/VR) in Healthcare Market is the increasing demand for innovative and interactive training solutions for healthcare professionals. With the complexity of medical procedures and the necessity for hands-on practice, AR and VR technologies offer immersive simulations that enhance learning and skills development. These tools enable healthcare practitioners to practice surgical techniques and emergency procedures in a risk-free environment, ultimately improving patient outcomes. Furthermore, as these technologies become more widely integrated into medical education and training, their adoption will continue to expand, driving growth in this evolving market.

Restraints in the Global Augmented and Virtual Reality In Healthcare Market

A key market restraint for the global augmented and virtual reality (AR/VR) in healthcare market is the high cost of implementation and maintenance of AR/VR technologies. The initial investment required for advanced hardware, software, and training can be prohibitive for many healthcare providers, particularly smaller organizations and those in developing regions. Additionally, there may be concerns regarding the integration of these technologies into existing healthcare systems and workflows, which can lead to resistance among staff and stakeholders. This financial barrier and potential disruption to established practices can hinder the widespread adoption of AR/VR solutions in the healthcare sector.

Market Trends of the Global Augmented and Virtual Reality In Healthcare Market

The global augmented and virtual reality market in healthcare is experiencing a significant surge, driven by the increasing adoption of remote surgery and telemedicine solutions. These technologies facilitate virtual surgical guidance, enabling healthcare professionals to perform complex procedures from afar while providing patients with easier access to specialized care regardless of location. This innovation effectively dismantles geographical barriers, fosters enhanced collaboration among medical practitioners, and promotes the widespread acceptance of immersive healthcare solutions. As the demand for efficient, remote medical services grows, the integration of AR and VR in healthcare settings is transforming patient experiences and operational efficiencies on a global scale.

Table of Contents

Introduction

  • Objectives of the Study
  • Market Definition & Scope

Research Methodology

  • Research Process
  • Secondary & Primary Data Methods
  • Market Size Estimation Methods

Executive Summary

  • Global Market Outlook
  • Key Market Highlights
  • Segmental Overview
  • Competition Overview

Market Dynamics & Outlook

  • Macro-Economic Indicators
  • Drivers & Opportunities
  • Restraints & Challenges
  • Supply Side Trends
  • Demand Side Trends
  • Porters Analysis & Impact
    • Competitive Rivalry
    • Threat of Substitute
    • Bargaining Power of Buyers
    • Threat of New Entrants
    • Bargaining Power of Suppliers

Key Market Insights

  • Key Success Factors
  • Market Impacting Factors
  • Top Investment Pockets
  • Ecosystem Mapping
  • Market Attractiveness Index, 2025
  • PESTEL Analysis
  • Value Chain Analysis
  • Pricing Analysis
  • Case Studies
  • Regulatory Landscape
  • Technology Assessment

Global Augmented and Virtual Reality In Healthcare Market Size by Component & CAGR (2026-2033)

  • Market Overview
  • Hardware
    • AR Devices
    • Head-mounted displays (HMDs)
    • Smart glasses
    • Handheld devices
    • VR Devices
    • VR headsets
    • Gesture-tracking devices
    • Haptic feedback devices
    • Cameras & Sensors
    • Display Panels
  • Software
    • AR/VR Development Platforms
    • Visualization Software
    • Simulation & Training Software
  • Services
    • Installation & Integration
    • Support & Maintenance
    • Training & Consulting

Global Augmented and Virtual Reality In Healthcare Market Size by Technology & CAGR (2026-2033)

  • Market Overview
  • Augmented Reality
    • Surgical Application
    • Rehabilitation
    • Training & Medical Education
  • Virtual Reality
    • Simulation
    • Diagnostics
    • Virtual Reality Exposure Therapy (VRET)
    • Rehabilitation
    • Pain Distraction

Global Augmented and Virtual Reality In Healthcare Market Size by End User & CAGR (2026-2033)

  • Market Overview
  • Hospitals, Clinics, and Surgical Centers
  • Hospitals & Surgical Centers
  • Academic Institutes & Research Organizations
  • Diagnostics Centers
  • Rehabilitation Centers
  • Pharmaceutical & Biotech Companies
  • Medical Device Manufacturers
  • Patients/Home Users
  • Government & Defense

Global Augmented and Virtual Reality In Healthcare Market Size by Application & CAGR (2026-2033)

  • Market Overview
  • Surgery
  • Therapy
  • Education and training
  • Rehabilitation Therapy
  • Medical Training & Education
  • Diagnostic Imaging
  • Patient Care & Management
  • Telemedicine & Remote Monitoring
  • Pharmaceutical Use Cases
  • Fitness & Wellness

Global Augmented and Virtual Reality In Healthcare Market Size & CAGR (2026-2033)

  • North America (Component, Technology, End User, Application)
    • US
    • Canada
  • Europe (Component, Technology, End User, Application)
    • Germany
    • Spain
    • France
    • UK
    • Italy
    • Rest of Europe
  • Asia Pacific (Component, Technology, End User, Application)
    • China
    • India
    • Japan
    • South Korea
    • Rest of Asia-Pacific
  • Latin America (Component, Technology, End User, Application)
    • Mexico
    • Brazil
    • Rest of Latin America
  • Middle East & Africa (Component, Technology, End User, Application)
    • GCC Countries
    • South Africa
    • Rest of Middle East & Africa

Competitive Intelligence

  • Top 5 Player Comparison
  • Market Positioning of Key Players, 2025
  • Strategies Adopted by Key Market Players
  • Recent Developments in the Market
  • Company Market Share Analysis, 2025
  • Company Profiles of All Key Players
    • Company Details
    • Product Portfolio Analysis
    • Company's Segmental Share Analysis
    • Revenue Y-O-Y Comparison (2023-2025)

Key Company Profiles

  • Intuitive Surgical (United States)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • Microsoft Corporation (United States)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • Osso VR (United States)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • AppliedVR (United States)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • Surgical Science Sweden AB (Sweden)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • Medtronic (Ireland)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • General Electric Company (United States)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • Mindmaze (Switzerland)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • VRHealth (United States)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • Vicarious Surgical (United States)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • FundamentalVR (United Kingdom)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • GIGXR, Inc. (United States)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • Bioflight VR (United States)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • BONEZONE (United States)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • Augmedics (Israel)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • Meta Platforms, Inc.(United States)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • Aptiv (Ireland)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • Layar (United Kingdom)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • Novartis International AG (Switzerland)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments
  • Proprio Vision (United States)
    • Company Overview
    • Business Segment Overview
    • Financial Updates
    • Key Developments

Conclusion & Recommendations

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