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시장보고서
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세계의 수소 경제 시장 예측(-2032년) : 기술, 용도, 최종사용자, 지역별 세계 분석Hydrogen Economy Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Technology (Hydrogen Production Technologies, Hydrogen Conversion Technologies, Hydrogen Storage Technologies and Hydrogen Delivery Technologies), Application, End User and By Geography |
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Stratistics MRC에 따르면 세계의 수소 경제 시장 규모는 2025년에 2,628억 달러를 차지하며 예측 기간 중 CAGR은 9.5%로, 2032년에는 4,960억 5,000만 달러에 달할 전망입니다.
수소경제의 개념은 깨끗하고 적응력이 있으며 재생한 에너지원으로 수소를 활용하는 방향으로의 큰 전환을 상정하고 있습니다. 그 목표는 화석연료에 대한 의존도를 낮추고, 이산화탄소 배출량을 줄이고, 에너지 내성을 향상시키는 것입니다. 수소는 재생에너지에 의한 물의 전기분해나 탄소회수를 동반한 천연가스 개질을 통해 얻을 수 있습니다. 수소는 연료전지를 통한 운송, 산업 용도, 전력 공급, 난방 등에 이용되고 있습니다. 인프라, 저장, 경제적 과제가 남아있지만, 기술 혁신과 정책적 지원이 수소 개발을 가속화하고 있습니다. 수소의 광범위한 도입은 전 세계 운송, 산업 공정, 에너지 생산을 변화시킬 수 있는 잠재력을 가지고 있습니다.
일본 경제산업성(METI)에 따르면 일본은 암모니아 혼소, 모빌리티, 연료전지 보급에 중점을 두고 수소 공급량을 2030년까지 300만 톤, 2050년까지 2,000만 톤으로 늘릴 계획입니다.
청정 에너지에 대한 수요 증가
지속가능한 에너지에 대한 전 세계적인 수요 증가는 수소 시장의 주요 촉진요인입니다. 환경에 대한 인식이 높아지고, 배출가스 감축을 위한 노력과 화석연료로부터의 탈피로 인해 청정에너지인 수소에 대한 관심이 높아지고 있습니다. 수소의 적응성은 운송, 발전, 산업에 적용이 가능하며 저탄소 에너지로의 전환을 촉진할 수 있습니다. 도시화, 산업 성장, 에너지 수요 증가로 인해 친환경 솔루션의 필요성이 증가하고 있습니다. 재생에너지와 탈탄소화를 촉진하는 지원 정책은 수소의 채택을 강화할 것입니다. 지속가능성이 정부, 기업, 소비자의 우선순위가 되고 있는 가운데, 수소는 보다 친환경적이고 강인하며 저배출 에너지 환경을 구축하는 데 필수적인 요소로 자리 잡고 있습니다.
높은 제조 비용
수소경제가 직면한 가장 큰 문제는 수소 생산비용이 높다는 것입니다. 재생에너지를 동력원으로 하는 전기분해로 생산되는 그린수소는 기존 화석연료보다 훨씬 더 높은 비용으로 생산됩니다. 특수 장비, 에너지 집약적 절차, 고가의 촉매가 제조 비용을 높이고 있습니다. 또한 대규모 생산이 불가능하므로 규모의 경제가 없어 기업이나 최종사용자에게 수소는 경제적으로 매력적이지 않습니다. 이 비용의 장벽이 특히 시장 개발에 있으며, 도입을 제한하고 있습니다. 혁신적인 기술, 대량 생산 기술, 보다 효율적인 공정으로 비용이 절감될 때까지 수소의 경제적 타당성은 세계 에너지 프레임워크에 광범위하게 도입되고 통합되는 데 있으며, 중요한 장애물이 될 것으로 보입니다.
운송 부문의 확장
운송 산업은 수소경제에 큰 성장 가능성을 제공합니다. 수소연료전지는 자동차, 버스, 트럭, 기차, 선박에 청정 무공해 에너지원을 제공합니다. 정부 및 자동차 제조업체의 투자 증가는 배기가스 규제 준수와 지속가능성 목표 달성을 위한 것입니다. 수소 충전 인프라가 확대됨에 따라 대형 차량 및 장거리 운송에 대한 채택이 증가할 가능성이 높습니다. 이러한 변화는 화석연료에 대한 의존도를 낮추고 환경오염을 감소시키며, 연료전지 제조업체, 자동차 제조업체, 관련 기술 기업에게 새로운 비즈니스 기회를 가져다 줄 것입니다. 전반적으로 운송 부문은 수소의 용도를 확장하고 지속가능한 이동성에서 수소의 역할을 가속화하는 데 있으며, 매우 중요한 수단입니다.
대체 에너지와의 경쟁
수소 경제의 성장은 배터리 전기 시스템, 바이오연료, 기타 재생에너지 솔루션을 포함한 대체 에너지 기술에 의해 위협받고 있습니다. 전기자동차와 에너지 저장의 비용 절감과 인프라 구축은 수소에 대한 경쟁 우위를 가져다 줄 것입니다. 저탄소 대체 에너지는 특별한 수소 네트워크 없이도 산업과 운송의 에너지 수요를 충족시킬 수 있습니다. 이러한 경쟁은 수소 프로젝트에 대한 투자를 제한하고 이해관계자들의 신뢰를 떨어뜨릴 수 있습니다. 수소가 성공하기 위해서는 효율성, 확장성, 유연성에서 우위를 입증해야 합니다. 만약 수소가 눈에 띄지 않는다면, 수소의 보급이 늦어지고, 시장 잠재력이 감소하며, 저배출 에너지 솔루션의 주류로 자리 잡는 것이 늦어질 수 있습니다.
COVID-19 팬데믹은 산업 활동과 에너지 수요 감소로 인해 수소경제 시장을 일시적으로 혼란에 빠뜨려 공급망 지연과 프로젝트 정체를 초래했습니다. 수소 인프라 관련 건설, 제조, 운송이 중단되어 투자 및 운영 일정에 영향을 미쳤습니다. 그럼에도 불구하고 이번 위기는 지속가능하고 강력한 에너지 시스템의 필요성을 강조하고 정부와 산업계가 팬데믹 이후 복구 계획에서 청정 에너지를 우선순위에 두도록 촉구했습니다. 금융 부양책과 녹색 에너지 인센티브가 수소 프로젝트를 지원하여 단기적인 후퇴를 상쇄했습니다. 장기적으로, 팬데믹은 저배출 에너지 솔루션으로서 수소의 전략적 중요성을 강화하고, 지속가능하고 강력한 에너지의 미래를 위한 인식과 도입 노력을 가속화했습니다.
예측 기간 중 모빌리티 및 운송 부문이 가장 클 것으로 예측됩니다.
자동차, 버스, 트럭, 기차 등 수소연료전지 자동차의 도입이 증가함에 따라 모빌리티 및 운송 부문이 예측 기간 중 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 정부와 민간 기업의 투자는 배출량 감축 목표와 지속가능한 모빌리티 목표 달성을 목표로 하고 있습니다. 연료전지 기술의 발전, 수소 충전 인프라의 확대, 환경적 이점에 대한 인식이 높아진 것이 성장을 지원하고 있습니다. 수소는 대형 차량이나 장거리 운송에 적합하므로 그 주목도가 더욱 높아지고 있습니다. 그 결과, 모빌리티 및 운송 부문이 시장 점유율을 주도하고 있으며, 수소 기반 에너지 솔루션의 채택, 상용화 및 세계 통합을 가속화하는 데 중요한 역할을 하고 있습니다.
예측 기간 중 모빌리티 OEM 부문이 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예측됩니다.
예측 기간 중 모빌리티 OEM 부문은 수소연료전지차 도입 가속화에 힘입어 가장 높은 성장률을 나타낼 것으로 예측됩니다. 자동차, 버스, 트럭 제조업체들은 배출가스 규제를 준수하고 지속가능한 모빌리티를 촉진하기 위해 연구개발, 생산, 배치에 많은 투자를 하고 있습니다. 수소 연료 보급 인프라 확대, 연료전지 기술 개선, 정부 지원 등이 수소차 도입을 더욱 촉진하고 있습니다. 전략적 제휴와 파일럿 프로그램을 통해 OEM은 빠르게 시장에 침투할 수 있습니다. 그 결과, 모빌리티 OEM 부문은 혁신, 시장 확대, 수소 기반 운송 솔루션의 광범위한 채택을 주도하며 수소 경제의 다른 어떤 부문보다 빠른 성장세를 주도하고 있습니다.
예측 기간 중 아시아태평양은 정부 지원, 급속한 산업 성장, 지속가능한 에너지 솔루션에 대한 대규모 투자에 힘입어 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 일본, 한국, 중국을 포함한 주요 국가들은 에너지 안보와 배출가스 감축 목표를 달성하기 위해 수소 생산, 연료전지 도입, 인프라 확충에 앞장서고 있습니다. 이 지역은 운송, 산업 응용, 재생에너지 통합에 중점을 두고 있으며, 수소 수요를 크게 견인하고 있습니다. 전략적 정책, 기술 혁신, 민관 협력이 채택을 더욱 가속화하고 있습니다. 그 결과, 아시아태평양은 세계 수소 경제를 선도하고, 기술 혁신을 촉진하고, 상업적 활용을 확대하며, 다양한 분야에서 수소의 광범위한 활용을 촉진하는 데 있으며, 매우 중요한 역할을 담당하고 있습니다.
예측 기간 중 유럽이 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예측됩니다. 이는 지원적인 규제, 야심찬 기후 목표, 수소 기술에 대한 대규모 투자에 힘입은 바 큽니다. 독일, 프랑스, 네덜란드 등 주요 국가에서는 그린수소 생산, 연료전지 활용, 재생에너지 통합을 추진하고 있습니다. 청정 운송, 산업 탈탄소화, 에너지 전환에 대한 이 지역의 약속은 시장 개발에 유리한 환경을 조성하고 있습니다. 전략적 협력 관계, 기술 혁신, 재정적 인센티브가 더욱 확대되고 있습니다. 그 결과, 유럽은 수소 솔루션의 급속한 보급을 경험하고 세계 수소 경제와 저탄소 에너지 구상의 매우 중요한 중심지가 될 것입니다.
According to Stratistics MRC, the Global Hydrogen Economy Market is accounted for $262.80 billion in 2025 and is expected to reach $496.05 billion by 2032 growing at a CAGR of 9.5% during the forecast period. The concept of a hydrogen economy envisions a major transition toward using hydrogen as a clean, adaptable, and renewable energy source. Its goal is to cut reliance on fossil fuels, reduce carbon emissions, and improve energy resilience. Hydrogen can be derived from renewable-powered water electrolysis or natural gas reforming with carbon capture. It finds use in fuel cell transportation, industrial applications, electricity supply, and heating. Although infrastructure, storage, and economic challenges persist, innovation and policy support are accelerating its development. Broad implementation of hydrogen has the potential to transform global transportation, industrial processes, and energy production.
According to the Japan Ministry of Economy, Trade and Industry (METI), Japan plans to increase its hydrogen supply to 3 million tonnes by 2030 and 20 million tonnes by 2050, with a focus on ammonia co-firing, mobility, and fuel cell deployment.
Rising demand for clean energy
The escalating global need for sustainable energy is a key driver of the hydrogen market. Growing environmental awareness, emission reduction commitments, and the move away from fossil fuels have heightened interest in hydrogen as a clean energy carrier. Its adaptability allows applications in transport, electricity generation, and industry, facilitating the transition to low-carbon energy. Urbanization, industrial growth, and rising energy demands increase the necessity for eco-friendly solutions. Supportive policies promoting renewables and decarbonization reinforce hydrogen adoption. As sustainability becomes a priority for governments, businesses, and consumers, hydrogen positions itself as a vital component in creating a greener, more resilient, and low-emission energy landscape.
High production costs
A major challenge facing the hydrogen economy is the high expense of hydrogen generation. Green hydrogen, created via electrolysis powered by renewable energy, is significantly costlier than traditional fossil fuels. Specialized equipment, energy-intensive procedures, and expensive catalysts drive production costs upward. Additionally, the lack of large-scale manufacturing prevents economies of scale, making hydrogen less financially appealing for businesses and end-users. This cost barrier limits adoption, especially in developing markets. Until innovative technologies, mass production techniques, and more efficient processes reduce expenses, hydrogen's economic feasibility remains a key obstacle to widespread deployment and integration in the global energy framework.
Expansion in transportation sector
The transportation industry offers substantial growth prospects for the hydrogen economy. Hydrogen fuel cells provide a clean, zero-emission energy source for cars, buses, trucks, trains, and ships. Increasing investments by governments and automakers aim to comply with emission regulations and achieve sustainability targets. As hydrogen refueling infrastructure expands, adoption in heavy-duty and long-range transportation is likely to increase. This shift reduces reliance on fossil fuels, decreases environmental pollution, and opens new business opportunities for fuel cell producers, vehicle manufacturers, and related technology firms. Overall, the transportation sector represents a pivotal avenue for expanding hydrogen applications and accelerating its role in sustainable mobility.
Competition from alternative energy sources
The growth of the hydrogen economy is threatened by alternative energy technologies, including battery-electric systems, biofuels, and other renewable energy solutions. Falling costs and well-established infrastructure for electric vehicles and energy storage give them a competitive edge over hydrogen. Low-carbon alternatives can meet industrial and transport energy requirements without specialized hydrogen networks. This competition may limit investment in hydrogen projects and diminish confidence among stakeholders. To succeed, hydrogen must prove advantages in efficiency, scalability, and flexibility. If it fails to stand out, hydrogen adoption could slow, reducing its market potential and delaying its establishment as a mainstream, low-emission energy solution.
The COVID-19 pandemic temporarily disrupted the hydrogen economy market due to reduced industrial activity and energy demand, causing supply chain delays and project slowdowns. Construction, manufacturing, and transportation related to hydrogen infrastructure faced interruptions, impacting investment and operational timelines. Nevertheless, the crisis underscored the need for sustainable, resilient energy systems, prompting governments and industries to prioritize clean energy in post-pandemic recovery plans. Financial stimulus packages and green energy incentives supported hydrogen projects, offsetting some short-term setbacks. In the long term, the pandemic reinforced the strategic importance of hydrogen as a low-emission energy solution, accelerating awareness and adoption efforts for a sustainable and resilient energy future.
The mobility & transportation segment is expected to be the largest during the forecast period
The mobility & transportation segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, driven by the rising deployment of hydrogen fuel cell vehicles, including cars, buses, trucks, and trains. Investment from governments and private enterprises aims to achieve emission reduction goals and sustainable mobility targets. Growth is supported by advancements in fuel cell technology, expansion of hydrogen refueling infrastructure, and increasing recognition of environmental advantages. Hydrogen's suitability for heavy-duty and long-range transport further enhances its prominence. As a result, the mobility and transportation segment leads in market share, playing a crucial role in accelerating the adoption, commercialization, and global integration of hydrogen-based energy solutions.
The mobility OEMs segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the mobility OEMs segment is predicted to witness the highest growth rate, fueled by the accelerated introduction of hydrogen fuel cell vehicles. Car, bus, and truck manufacturers are heavily investing in R&D, production, and deployment to comply with emission standards and promote sustainable mobility. Expansion of hydrogen refueling infrastructure, technological improvements in fuel cells and government support further boost adoption. Strategic collaborations and pilot programs allow OEMs to penetrate markets quickly. Consequently, the mobility OEMs segment leads in growth momentum, driving innovation, market expansion, and widespread adoption of hydrogen-powered transportation solutions more rapidly than any other sector within the hydrogen economy.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, propelled by government support, rapid industrial growth, and significant investments in sustainable energy solutions. Leading nations, including Japan, South Korea, and China, are at the forefront of hydrogen production, fuel cell implementation, and infrastructure expansion to meet energy security and emission reduction objectives. The region's emphasis on transportation, industrial applications, and renewable energy integration drives substantial hydrogen demand. Strategic policies, technological innovations, and public-private collaborations further accelerate adoption. As a result, Asia-Pacific leads the global hydrogen economy, playing a pivotal role in promoting innovation, scaling commercial applications, and advancing widespread utilization of hydrogen across diverse sectors.
Over the forecast period, the Europe region is anticipated to exhibit the highest CAGR, fueled by supportive regulations, ambitious climate targets, and major investments in hydrogen technologies. Leading countries, including Germany, France, and the Netherlands, are advancing green hydrogen production, fuel cell utilization, and renewable energy integration. The region's commitment to clean transportation, industrial decarbonization, and energy transition fosters a favorable environment for market development. Strategic collaborations, technological innovation, and financial incentives further drive expansion. As a result, Europe is set to experience rapid adoption of hydrogen solutions, positioning itself as a pivotal center for the global hydrogen economy and low-carbon energy initiatives.
Key players in the market
Some of the key players in Hydrogen Economy Market include Plug Power, Cummins, Air Products, Air Liquide, Linde, Hazer Group, Pure Hydrogen, Nel ASA, Toyota, Siemens Energy, ITM Power, Ballard Power Systems, McPhy Energy, Hydrogenics Corporation and ENGIE.
In July 2025, Plug Power has secured a new hydrogen supply agreement from a US-based industrial gas partner until 2030. This enhanced multi-year contract ensures reliable hydrogen for Plug's expanding applications business while aiming to reduce costs and improve cash flows.
In June 2025, Air Liquide announced a new industrial gas production facility in Singapore. In the framework of the long-term agreement, large volumes of ultra high purity nitrogen, oxygen, argon and other gases will be supplied to VisionPower Semiconductor Manufacturing Company (VSMC), the joint venture formed by Vanguard International Semiconductor Corporation and NXP Semiconductors N.V.
In June 2025, Linde announced it has signed a new long-term agreement with Blue Point Number One, a joint venture between CF Industries, JERA and Mitsui & Co. Under the terms of the agreement, Linde will supply industrial gases to Blue Point's 1.4 million metric tons low-carbon ammonia plant in Ascension Parish, Louisiana.