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시장보고서
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세계의 자동차용 경량 복합재료 시장 예측(-2032년) : 재료 종류별, 차종별, 기술별, 용도별, 최종사용자별, 지역별 분석Lightweight Composite Materials for Vehicles Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Material Type, Vehicle Type, Technology, Application, End User, and By Geography. |
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Stratistics MRC에 따르면 세계의 자동차용 경량 복합재료 시장은 2025년에 789억 달러를 차지하고, 예측 기간 동안 CAGR은 5.9%로 성장하여 2032년에는 1,180억 달러에 달할 전망입니다.
자동차용 경량 복합재료는 경량화와 고강도를 실현하기 위해 두 가지 이상의 서로 다른 소재를 조합하여 만든 인공물질입니다. 이러한 재료는 연비, 자재 취급, 성능을 향상시키기 위해 차량 구조에 사용됩니다. 일반적인 예로는 탄소섬유 강화 플라스틱과 유리섬유 복합재료가 있습니다. 내구성, 내식성, 설계 유연성을 제공합니다. 이러한 복합재료는 무거운 금속을 대체하여 구조적 무결성과 안전 기준을 유지하면서 전체 차량의 질량을 줄이는 데 도움이 됩니다.
미국 에너지부에 따르면 탄소섬유 복합재를 사용하면 차량 부품의 무게를 최대 50%까지 줄일 수 있어 전기자동차의 1회 충전당 주행거리를 크게 향상시킬 수 있다고 합니다.
연비 및 배출가스 감소
자동차 경량 복합재료 시장은 연비 효율에 대한 관심이 높아지고 배출가스 감축 의무가 강화됨에 따라 성장하고 있습니다. 세계 각국 정부가 탄소 중립 목표를 강제함에 따라 자동차 제조업체들은 중금속을 경량 복합재료로 대체해야 할 필요성이 대두되고 있습니다. 이러한 소재는 자동차의 공기역학 및 연비를 크게 향상시키면서 전체 탄소 배출량을 줄이는 동시에 자동차의 전반적인 탄소발자국을 줄입니다. 또한, 친환경 자동차에 대한 소비자의 선호가 복합재료의 채택을 가속화하고 있습니다. 그 결과, 이 산업은 첨단 폴리머와 탄소 기반 복합재료가 광범위하게 통합되고 있습니다.
높은 제조 비용
경량 복합재료와 관련된 높은 제조비용은 시장의 확장성을 계속 억제하고 있습니다. 탄소섬유와 유리섬유 복합재 제조를 위한 복잡한 제조 공정과 높은 에너지 요구 사항으로 인해 제조 비용이 상승하고 있습니다. 또한, 숙련된 인력과 고급 성형 장비의 가용성이 제한적이라는 점도 비용 문제를 더욱 가중시키고 있습니다. 이러한 요인으로 인해 대중 시장용 자동차에서 복합재료는 기존 금속보다 경쟁력이 떨어집니다. 그러나 현재 진행 중인 연구개발과 공정 자동화로 인해 시간이 지남에 따라 제조비용은 점차 낮아질 것으로 예상됩니다.
EV 애플리케이션의 성장
전기자동차(EV) 생산의 확대는 경량 복합재 제조업체에게 엄청난 기회를 가져다 줄 것입니다. 세계 전동화 추세에 힘입어 자동차 제조업체들은 무거운 배터리의 무게를 상쇄하고 주행거리를 늘리기 위해 복합재를 채택하고 있습니다. 복합재료는 충돌 저항과 열 안정성을 향상시켜 EV의 설계 요건에 부합합니다. 또한, 전기자동차 제조에 대한 정부의 인센티브가 재료 수요를 증가시키고 있습니다. 이러한 첨단 소재가 배터리 인클로저, 차체 패널, 섀시 구조에 통합되면 시장 침투가 크게 가속화될 것으로 예상됩니다.
금속 합금과의 경쟁
고강도 알루미늄 합금과 마그네슘 합금의 사용이 증가하고 있으며, 경량 복합재료에 큰 위협이 되고 있습니다. 금속 합금은 강도, 내구성, 재활용성의 비용 효율적인 균형을 제공하며, 저렴한 가격을 중시하는 OEM을 끌어들입니다. 또한, 금속은 기존 생산 라인 내에서 수리 및 가공이 용이합니다. 이러한 대체 위험은 저비용 차량 부문에서 복합재 사용을 제한할 수 있습니다. 이에 대응하기 위해 복합재 제조업체들은 재활용성과 비용 대비 성능의 향상을 강조하고 있습니다.
COVID-19 사태는 원자재 공급망에 혼란을 가져왔고, 자동차 생산 일정을 지연시켰으며, 경량 복합재료 시장에도 영향을 미쳤습니다. 그러나 팬데믹 이후 회복세를 보이면서 자동차 제조업체들이 지속가능성과 효율성을 위한 전략을 재구축하면서 수요가 회복되고 있습니다. 그린 모빌리티를 지원하는 경기부양책은 경량 소재에 대한 투자를 더욱 가속화했습니다. 또한, 제조업체들은 디지털 설계 툴을 도입하여 업무의 연속성을 보장하기 위해 원격지에서 연구개발을 진행하게 되었습니다. 이처럼, 일시적인 후퇴는 있었지만, 팬데믹은 결국 경량차 기술에 대한 장기적인 모멘텀을 강화했습니다.
예측 기간 동안 탄소섬유 복합재료 분야가 가장 큰 시장으로 성장할 것으로 예상됩니다.
탄소섬유 복합재료 분야는 우수한 강도 대 중량비와 내구성으로 인해 예측 기간 동안 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 자동차 제조사들은 탄소복합재를 자동차의 성능을 향상시키는 구조적, 심미적 부품으로 선호하고 있습니다. 프리미엄 자동차 및 스포츠카에 대한 수요 증가는 그 채택을 더욱 촉진하고 있습니다. 또한, 탄소섬유 재활용 기술의 발전으로 비용과 환경에 미치는 영향을 줄일 수 있습니다. 이러한 장점을 종합하면 탄소섬유 복합재료는 시장을 지배하는 분야가 될 것입니다.
예측 기간 동안 전기자동차 분야가 가장 높은 CAGR을 기록할 것으로 예상됩니다.
예측 기간 동안 전기자동차 분야는 급속한 전동화 추세와 세계 지속가능성 의무화로 인해 가장 높은 성장률을 보일 것으로 예상됩니다. 경량 복합재료는 전기자동차의 효율성 향상과 주행거리 연장에 매우 중요한 역할을 하고 있습니다. 자동차 제조사들은 배터리 케이싱, 차체 구조, 내장재에 복합재료를 채택하는 경향이 강화되고 있습니다. EV의 보급과 정부 보조금의 증가는 시장 전망을 더욱 높여주고 있습니다. 이 부문의 확대는 진화하는 모빌리티 환경에서 복합재료가 중요한 역할을 하고 있음을 입증합니다.
예측 기간 동안 아시아태평양이 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상되는데, 이는 중국, 일본, 한국의 자동차 생산 기지가 견고하기 때문입니다. 이 지역의 EV 제조 및 재료 기술 혁신에 대한 적극적인 노력은 복합재료의 통합을 뒷받침하고 있습니다. 배기가스 규제와 경량화 설계에 대한 정부의 노력이 확대되고 있는 것도 채택을 더욱 촉진하고 있습니다. 또한, 비용 효율적인 노동력과 원자재 확보로 생산 효율을 높이고 있습니다. 그 결과, 아시아태평양은 여전히 복합 자동차 소재의 중심 제조 거점이 되고 있습니다.
예측 기간 동안 북미는 전기자동차 투자 증가, 지속가능성 의무화, 자동차 기술 혁신과 관련하여 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예상됩니다. 미국과 캐나다는 강력한 OEM 파트너십과 연구개발 활동으로 복합재료 채택이 급증하고 있습니다. 더 깨끗한 이동성과 인프라 구축을 위한 연방 정부의 인센티브가 시장 성장을 더욱 촉진하고 있습니다. 또한, 고성능 및 고급 자동차에 복합재료의 사용이 증가함에 따라 이 지역의 성장 궤도가 강화되고 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global Lightweight Composite Materials for Vehicles Market is accounted for $78.9 billion in 2025 and is expected to reach $118.0 billion by 2032 growing at a CAGR of 5.9% during the forecast period. Lightweight Composite Materials for Vehicles are engineered substances made by combining two or more distinct materials to achieve high strength with reduced weight. These materials are used in vehicle construction to improve fuel efficiency, handling, and performance. Common examples include carbon fiber-reinforced plastics and glass fiber composites. They offer durability, resistance to corrosion, and flexibility in design. By replacing heavier metals, these composites help reduce overall vehicle mass while maintaining structural integrity and safety standards.
According to the U.S. Department of Energy, using carbon fiber composites can reduce vehicle component weight by up to 50%, significantly improving the range of electric vehicles per charge.
Fuel efficiency and emission reduction
The Lightweight Composite Materials for Vehicles market is being propelled by the growing emphasis on fuel efficiency and stringent emission reduction mandates. Governments worldwide are enforcing carbon neutrality targets, pushing automakers to replace heavy metals with lightweight composites. These materials significantly improve vehicle aerodynamics and fuel economy while reducing overall carbon footprints. Additionally, consumer preference for eco-friendly vehicles is accelerating composite adoption. Consequently, the industry is witnessing widespread integration of advanced polymer and carbon-based composites.
High production cost
High production costs associated with lightweight composite materials continue to restrain market scalability. The complex fabrication processes and high energy requirements for producing carbon and glass fiber composites inflate manufacturing expenses. Moreover, limited availability of skilled labor and advanced molding equipment adds to cost challenges. These factors make composites less competitive than traditional metals in mass-market vehicles. However, ongoing R&D and process automation are gradually expected to lower production costs over time.
Growth in EV applications
Expanding electric vehicle (EV) production presents immense opportunities for lightweight composite manufacturers. Spurred by global electrification trends, automakers are adopting composites to offset heavy battery weights and extend driving range. Composites enhance crash resistance and thermal stability, aligning with EV design requirements. Moreover, government-backed incentives for EV manufacturing amplify material demand. The integration of these advanced materials in battery enclosures, body panels, and chassis structures will significantly accelerate market penetration.
Competition from metal alloys
The rising use of high-strength aluminum and magnesium alloys poses a notable threat to lightweight composites. Metal alloys offer a cost-effective balance of strength, durability, and recyclability, attracting OEMs focused on affordability. Additionally, metals are easier to repair and process within existing manufacturing lines. This substitution risk may limit composite usage in lower-cost vehicle segments. To counter this, composite manufacturers are emphasizing recyclability and improved performance-to-cost ratios.
The COVID-19 pandemic disrupted raw material supply chains and delayed automotive production schedules, affecting the lightweight composites market. However, post-pandemic recovery revived demand as automakers realigned strategies toward sustainability and efficiency. Stimulus packages supporting green mobility further accelerated investment in lightweight materials. Additionally, manufacturers adopted digital design tools and remote R&D to ensure operational continuity. Thus, despite temporary setbacks, the pandemic ultimately reinforced the long-term momentum toward lightweight vehicle technologies.
The carbon fiber composites segment is expected to be the largest during the forecast period
The carbon fiber composites segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, owing to its superior strength-to-weight ratio and durability. Automakers prefer carbon composites for structural and aesthetic components that enhance vehicle performance. Increasing demand for premium and sports vehicles further boosts adoption. Additionally, technological advancements in carbon fiber recycling reduce costs and environmental impact. These advantages collectively establish carbon fiber composites as the dominant segment in the market.
The electric vehicles segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the electric vehicles segment is predicted to witness the highest growth rate, reinforced by rapid electrification trends and global sustainability mandates. Lightweight composites play a pivotal role in improving EV efficiency and extending driving range. Automakers are increasingly incorporating composites into battery casings, body structures, and interior components. Rising EV adoption and government subsidies further enhance market prospects. This segment's expansion underscores composites' critical role in the evolving mobility landscape.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, ascribed to robust automotive production hubs in China, Japan, and South Korea. The region's aggressive push toward EV manufacturing and material innovation supports composite integration. Expanding government initiatives for emission control and lightweight design further bolster adoption. Moreover, cost-effective labor and raw material access enhance production efficiency. Consequently, Asia Pacific remains the central manufacturing base for composite vehicle materials.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR associated with growing EV investments, sustainability mandates, and automotive innovation. The U.S. and Canada are witnessing an upsurge in composite adoption driven by strong OEM partnerships and R&D activities. Federal incentives for cleaner mobility and infrastructure upgrades are further supporting market growth. Additionally, increased use of composites in high-performance and luxury vehicles strengthens the region's growth trajectory.
Key players in the market
Some of the key players in Lightweight Composite Materials for Vehicles Market include BASF SE, LyondellBasell Industries, Novelis Inc., POSCO, ArcelorMittal, Toray Industries, Inc., Alcoa Corporation, Solvay S.A., Owens Corning, Evonik Industries AG, Stratasys Ltd., Tata Steel Limited, Hexcel Corporation, PKC Group, Teijin Limited, Covestro AG, and SGL Carbon SE.
In October 2025, BASF SE expanded its Ultramid(R) Advanced polyamides portfolio for automotive lightweighting, offering improved thermal resistance and mechanical strength. The materials target electric vehicle battery enclosures and structural parts.
In October 2025, Alcoa Corporation reported increased aluminum production for automotive applications, including lightweight body panels. The company also invested in low-carbon smelting technologies to support sustainable mobility.
In August 2025, Evonik Industries AG launched ROHACELL(R) RIMA, a new structural foam for EV battery enclosures and crash zones. The material offers high energy absorption and lightweight performance.