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상용기 MRO(유지보수, 수리, 정비) : 시장 점유율 분석, 업계 동향 및 통계, 성장 예측(2024-2029년)Commercial Aircraft Maintenance, Repair, and Overhaul (MRO) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029) |
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상용기 MRO(유지보수, 수리 및 정비) 시장 규모는 2024년 778억 2,000만 달러로 추정되며, 2029년까지 987억 6,000만 달러에 달할 것으로 예상되며, 예측 기간(2024-2029년) 동안 4.88%의 CAGR을 기록할 것으로 예상됩니다.

현재 진행 중인 COVID-19 팬데믹은 전 세계가 바이러스 확산을 막기 위해 여행 제한과 항공 운항 중단을 시행하면서 본격적인 위기를 불러일으켰습니다. 여객 수송량 감소와 항공기 이동 제한으로 인해 2020년 MRO 시장은 큰 타격을 입었습니다. 그럼에도 불구하고 2021년에는 여행 제한이 감소하고 항공기 이동이 점차 증가함에 따라 항공기 유지보수에 대한 수요가 계속 증가할 것으로 예상됩니다. 향후 몇 년 동안 긍정적인 성장이 예상됩니다.
항공사는 막대한 투자가 필요하기 때문에 항공기를 최적의 상태로 유지하고 최후의 수단으로만 새로운 항공기를 조달하는 경향이 있으며, COVID-19가 항공사의 수익원을 심각하게 방해하고 수익률을 잠식하고 있기 때문에 더 많은 항공사가 MRO에 의존하여 장비 효율성을 유지할 것으로 예상됩니다. 의존할 것으로 예상됩니다. 또한 공항이 MRO를 전략적 활동으로 지원하도록 장려하기 위해 여러 가지 정부 이니셔티브가 수립되었습니다. 정부는 현재 국내 여러 공항에서 MRO를 위한 충분한 공간을 확보하기 위해 다양한 종합적인 접근 방식을 취하고 있으며, 이는 예측 기간 동안 상용기 MRO 활동을 강화할 수 있습니다.
그러나 예지보전의 출현으로 MRO 업계는 기술 및 인력 관련 문제를 많이 겪었습니다. 디지털 트윈과 같은 혁신적인 기술을 활용한 예지보전 개념은 아직 초기 단계에 있기 때문에 단기간에 급속한 개선과 성장이 가시화되고 있습니다. 이는 모든 기업이 기계 학습 및 기타 첨단 개념의 진정한 잠재력을 활용하는 데 필요한 인프라를 갖추고 있지 않다는 것을 의미합니다. 이는 또한 소수의 MRO 조직이 직원의 이러한 기술을 개발하기 위해 자본 투자에 열심이기 때문에이 개념의 도달 범위가 제한적이라는 것을 보여줍니다. 그러나이 분야는 산업 중심의 교육 및 훈련 커리큘럼에 충분히 반영되지 않았습니다. 또한 새로운 장비 및 부품 수리 표준에 대한 MRO와 OEM 간의 협력이 제한되어 MRO 프로세스가 매우 복잡하고 까다로워졌습니다. 이러한 파괴적 위협은 예측 기간 동안 우리가 초점을 맞추고 있는 시장의 성장을 위험에 빠뜨릴 수 있습니다.
엔진 MRO에는 현장 유지보수와 창고 유지보수가 포함됩니다. 창고 수준의 유지보수에는 자재 유지보수, 대규모 수리, 정밀 검사 또는 엔진, 부품, 최종 품목, 어셈블리 및 하위 어셈블리의 완전한 재구성이 포함됩니다. 여기에는 부품 제조, 기술 지원 및 테스트도 포함됩니다. 현장 수준의 유지보수는 기지 유지보수와는 다른 수준의 작업장 유형 작업 및 장비 유지보수 활동으로 구성됩니다. 엔진 정비 분야에서는 OEM이 시장의 약 절반을 장악하고 있으며, 나머지 절반은 거의 독립 및 항공사 정비소로 나뉘어져 있습니다. 특히 차세대 발전소의 경우 운영자는 엔진 유지보수를 자주 아웃소싱하고 완전한 MRO 지원 프로그램을 이용합니다. 예를 들어, 2021년 12월 사우디아라비아 저가항공사 플라이나스(Flynas)는 에어버스 A320neo 항공기 80대에 동력을 공급하는 LEAP-1A 엔진에 대해 CFM 인터내셔널과 다년간의 비행 시간당 요금(RPFH) 계약을 체결하였습니다. RPFH 계약은 CFM의 유연한 애프터마켓 지원 제품 포트폴리오의 일부입니다. 계약 기간 동안 CFM은 항공사의 160대의 LEAP-1A 엔진에 대한 엔진 비행 시간당 유지보수 비용을 보장합니다. 이러한 개발은 예측 기간 동안 시장의 엔진 MRO 부문을 견인할 것으로 예상됩니다.
아시아태평양의 민간 항공 산업은 향후 10년간 새로운 협동체 항공기에 대한 강력한 수요로 인해 빠르게 성장할 것으로 예상되며, 이로 인해 MRO 운영의 필요성이 높아질 것으로 예상됩니다. 아시아태평양은 현재 전 세계 상용기 보유량의 3분의 1을 운영하고 있으며, 2031년까지 이 지역의 보유량은 13,000대 이상에 달할 것으로 예상되며, 중국의 항공 보유량은 이 지역 전체의 45% 이상을 차지할 것으로 예상됩니다. 업계 전문가들에 따르면 항공사의 리스 계약 연장으로 아시아태평양의 항공기 보유 평균 사용 연한은 18-24년으로 증가했으며, COVID-19 사태 이전에는 평균 사용 연한이 6-12년이었다고 합니다. 이 지역의 대규모 항공기 보유량과 항공 산업의 잠재력 증가로 인해 많은 대형 MRO 업체들이 빠르게 시장에서 입지를 강화하고 있습니다. 예를 들어, 2020년에 프랫 앤 휘트니는 중국의 두 개의 새로운 MRO 제공업체와 제휴하여 세계 프랫 앤 휘트니 GTF 엔진 유지보수 네트워크를 확장했습니다. Aircraft Maintain and Engineering Corporation(Ameco)(중국 국제 항공과 루프트한자 항공의 합작 회사)과 MTU Maintenance Zhuhai(MTU Aero Engine과 중국 남방 항공의 합작 회사)는 GTF MRO 네트워크의 일부로 새로운 시설이 되었습니다. 에어버스 A320neo 제품군 항공기용 PW1100G-JM 엔진의 엔진 정비를 제공합니다. 또한 베트남과 태국과 같은 저비용 노동 시장은 OEM과 MRO가 지역 전체의 증가하는 수요를 충족시키기 위해 새로운 시설을 설립하는 데 있어 점점 더 매력적으로 변하고 있습니다. 이러한 발전은 이 지역에서 주목받는 시장의 성장을 촉진할 것으로 예상됩니다.
상용기 MRO 시장은 매우 세분화되어 있으며, 다양한 MRO 기능을 갖춘 많은 업체들이 세계 및 지역 규모로 서비스를 제공하고 있습니다. GE Aviation, AAR Corp., Safran SA, Raytheon Technologies Corporation, Lufthansa Technik AG는 상용기 MRO 시장의 저명한 업체 중 일부입니다. 현재 MRO 시장의 긍정적인 시장 전망으로 인해 새로운 기업이 시장에 진입하고 기존 기업이 새로운 지리적 위치에서 입지를 확장하고 있습니다. 예를 들어, 2021년 2월 SIA Engineering Company Limited는 엔진 유지보수, 부품 수리, 날개 위 서비스, 보관 및 보존, 자재 관리, 엔진 테스트 등 엔진 서비스를 개발하고 제공하기 위해 새로운 엔진 서비스 부서(ESD)를 설립했습니다. 설립하였습니다. 새로운 사업부는 싱가포르에서 SIAEC의 엔진 합작 투자 네트워크를 보완할 것으로 기대됩니다. 또한 양사는 MRO 활동을 지원하기 위해 인공지능, 로봇 공학, 드론, 빅데이터, 블록체인 기술에 투자하고 있습니다. 차세대 항공기의 등장으로 항공기의 TBO(Time Between Overhole)가 증가하고 있으며, 향후 몇 년 동안 소규모 기업의 존재가 어려워질 수 있습니다. 그러나 항공기의 정기적인 유지보수 및 수리로 인한 수익은 보유 장비의 증가에 따라 계속 증가할 것입니다.
The Commercial Aircraft Maintenance, Repair, and Overhaul Market size is estimated at USD 77.82 billion in 2024, and is expected to reach USD 98.76 billion by 2029, growing at a CAGR of 4.88% during the forecast period (2024-2029).

The ongoing COVID-19 pandemic resulted in a full-scale crisis, with the imposition of travel restrictions and suspension of flights in a global effort to contain the spread of the virus. Due to decreased passenger traffic and limited aircraft movements, the market for maintenance, repair, and overhaul was affected significantly in 2020. Nevertheless, as travel restrictions decreased in 2021 and as aircraft movements are gradually increased, the demand for aircraft maintenance is expected to witness positive growth in the coming years.
Airlines are inclined toward maintaining the optimum health of their fleet and procuring new aircraft only as a last resort, owing to the high investment required for it. With COVID-19 severely hampering the revenue sources and eroding the profit margins of airlines, more airlines are expected to resort to MRO to maintain fleet efficiency. Furthermore, several government initiatives were formulated to encourage airports to support MRO as a strategic activity. The governments are now undertaking various holistic approaches to ensure that adequate space is allocated at different airports within the country for MRO, which may enhance commercial aircraft MRO activities during the forecast period.
However, the advent of predictive maintenance flooded the MRO industry with a flurry of problems, both technological and manpower-related. As the concept of predictive maintenance powered by innovative technologies, such as digital twins, is still in its infancy, rapid improvements and growth are visualized within a short period. This implies that not all firms are equipped with the required infrastructure to harness the true potential of machine learning and other advanced emerging concepts. This also indicates the limited reach of the concept, as a few MRO organizations are keen on investing in capital to develop these skills among their personnel. However, the domain is not well-represented in industry-focused education and training curricula. Moreover, there is limited cooperation between MROs and OEMs about the repair standards for new equipment and components, making the MRO process highly complex and demanding. Such disruptive threats may endanger the growth of the market in focus during the forecast period.
Engine MRO includes field maintenance and depot maintenance checks. Depot-level maintenance entails material maintenance, major repair, overhaul, or complete rebuilding of engines, parts, end items, assemblies, and subassemblies. It also includes the manufacturing of parts, technical assistance, and testing. Field-level maintenance comprises shop-type work and on-equipment maintenance activities at levels different than depot maintenance. Intermediate or shop-type work includes limited repair of commodity-oriented assemblies and end-items, job shop, bay, and production line operations as per requirement, software maintenance, and repair of subassemblies, such as fabrication or the manufacturing of repair parts, assemblies, and components. OEMs control approximately half of the market in the engine maintenance sector, with the other half roughly split between independent and airline overhaul shops. For new powerplant generations specifically, operators frequently outsource engine maintenance and use full MRO-support programs. For instance, in December 2021, the low-cost airline of Saudi Arabia, flynas, finalized a multi-year Rate Per Flight Hour (RPFH) agreement with CFM International for the LEAP-1A engines powering the airline's fleet of 80 Airbus A320neo aircraft. The RPFH agreement is a part of CFM's portfolio of flexible aftermarket support offerings. Throughout the term of the agreement, CFM will guarantee maintenance costs for the airline's 160 LEAP-1A engines on per engine flight hour basis. Such developments are anticipated to drive the engine MRO segment of the market during the forecast period.
The commercial aviation industry in the Asia-Pacific region is expected to grow rapidly over the next decade, in the wake of the strong demand for new narrow-body aircraft, which will enhance the need for MRO operations. The Asia-Pacific region currently operates 1/3rd of the global commercial aircraft fleet, and the fleet in the region is expected to reach over 13,000 aircraft by 2031, with China's airline fleet accounting for over 45% of the region's total. According to industry experts, with the extension of lease contracts of airlines, the average age of the aircraft fleet in the Asia-Pacific region increased to 18 to 24 years. Earlier, in pre-COVID-19 years, the average age of the fleet was 6 to 12 years. With a large fleet and growing potential for the aviation industry in the region, many major MRO players are rapidly enhancing their presence in the market. For instance, in 2020, Pratt & Whitney expanded its global Pratt & Whitney GTF engine maintenance network with two new MRO providers in China. Aircraft Maintenance and Engineering Corporation (Ameco) (a joint venture of Air China Limited and Lufthansa Airlines) and MTU Maintenance Zhuhai Co. Ltd (a joint venture of MTU Aero Engines and China Southern Airline Company Limited) became new facilities as part of the GTF MRO network to provide engine maintenance for PW1100G-JM engines for the Airbus A320neo family of aircraft. Moreover, low-cost labor markets, such as Vietnam and Thailand, are becoming increasingly attractive to OEMs and MROs for setting up new facilities to cater to the growing demand across the region. Such developments are expected to drive the growth of the market in focus in the region.
The market for commercial aircraft MRO is highly fragmented, with many players with different MRO capabilities offering services both globally and regionally. GE Aviation, AAR Corp., Safran SA, Raytheon Technologies Corporation, and Lufthansa Technik AG are some of the prominent players in the commercial aircraft MRO market. Currently, the positive market outlook of the MRO market led to new players entering the market and existing players expanding their presence in new geographical locations. For instance, in February 2021, SIA Engineering Company Limited established a new Engine Services Division (ESD) to develop and provide engine services like engine maintenance, parts repair, on-wing services, storage and preservation, material management, and engine testing. The new business unit is expected to complement SIAEC's network of engine joint ventures in Singapore. Furthermore, the companies are investing in artificial intelligence, robotics, drones, big data, and blockchain technologies to support maintenance, repair, and overhaul activities. With the advent of newer generation aircraft, the TBO (Time Between Overhaul) of aircraft is increasing, which may challenge the existence of smaller players in the coming years. However, the revenue generated from regular maintenance and repair of aircraft will continue to increase with the growing fleet.