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										 민간 항공 비행 트레이닝 및 시뮬레이션 시장 : 시장 점유율 분석, 산업 동향 및 통계, 성장 예측(2025-2030년)Civil Aviation Flight Training And Simulation - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) | ||||||
 Mordor Intelligence
 
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						민간 항공 비행 트레이닝 및 시뮬레이션 시장 규모는 2025년에 57억 8,000만 달러로 추정되고, 예측 기간인 2025-2030년 CAGR 5.43%로 성장할 전망이며, 2030년에는 75억 3,000만 달러에 달할 것으로 예측됩니다.

비행 시뮬레이터는 조종사 훈련에 필수적이며 비행 기술을 개발하고 유지하기위한 현실적인 환경을 설명합니다. 이러한 시뮬레이터는 실제 항공기의 조종 체험을 정확하게 재현하고 다양한 시나리오, 기상 조건, 긴급 상황을 커버합니다. 항공 시뮬레이터의 요구는 세계 항공 교통량의 증가와 숙련된 조종사의 수요에 따라 높아지고 있습니다. 항공사나 비행 훈련 학교는 효율적이고 비용 대비 효과가 높으며 안전한 파일럿 훈련을 위해 시뮬레이터에 크게 의존하고 있습니다.
게다가 Boeing이나 Airbus 등 대형 민간 항공기 제조업체의 대폭적인 수주고가 나타내는 바와 같이, 세계의 여객 수송량의 급증은 차세대 항공기의 조달 급증으로 이어지고 있습니다. 이러한 항공사의 기체 확대에 의해 민간 파일럿 자격을 가지는 훈련된 조종사의 수요가 높아지면서 비행 시뮬레이터의 필요성이 더욱 높아지고 있습니다.
시뮬레이션에 의한 훈련은 진보하고 있는 것, 시뮬레이터에 의한 학습에는 한계가 있어, 비행 스쿨의 커리큘럼에 실지 훈련을 포함시킬 필요가 있습니다. 비행 학교는, 개량된 다양한 훈련용 항공기를 필요로 하고 있지만, 초기 비용 및 유지비가 높다는 과제에 직면해 있습니다. 따라서 보다 우수한 훈련 장비를 비행학교에 장비하기 위해 신속하게 도입할 수 있는 비용 대비 효과가 높은 새로운 훈련기가 요구되고 있습니다. 이러한 예측 기간 동안 시장을 적극적으로 견인할 것으로 기대됩니다.
풀 플라이트 시뮬레이터는 설계된 항공기의 비행 파라미터를 재현할 수 있습니다. 시뮬레이터는 플랫폼에 탑재돼 항공기에 작용하는 가속도와 G-포스를 시뮬레이션함으로써 정확한 비행 움직임과 음향을 재현합니다. 비교적 FFS는 FTD보다 기술적으로 앞서 있으며 선진적 모션, 비주얼, 통신, 항공 교통 기술을 사용하고 있습니다. 예를 들어 FFS에서는 기체에 따른 공기 마찰을 시뮬레이션하거나 조종사를 공간 방위 훈련에 노출시킴으로써 공항의 중요한 대상물의 위성 품질을 180도 이상 바라볼 수 있으며 조종사는 시뮬레이터 내에서 공항 진입 절차를 정확하게 계획할 수 있습니다. 이전에는 FFS는 A에서 D까지의 등급이 있어 D가 최고 수준이었습니다. 이러한 레벨은 최근 국제적으로 7단계로 변경되어 레벨 D는 현재 타입 7이 되었습니다. 레벨 D/타입 7의 기준은 민간 항공 운송을 위한 최초 및 반복 민간 파일럿 훈련에 사용됩니다.
파일럿 부족이 이 지역의 항공 훈련 기관에 의한 FFS 시뮬레이터 수요를 촉진하는 한편, 새로운 민간 항공기 패밀리의 발매가 FFS OEM 각사에 가상현실(VR) 등의 선진적 기능을 통합한 시뮬레이터의 새로운 바리에이션을 릴리스하도록(듯이) 촉구하고 있습니다. 이에 따라 엠브라에르와 CAE는 2024년 2월 싱가포르 최초의 E-Jets E2 풀 플라이트 시뮬레이터(FFS)를 정식으로 발표했습니다. 이것은, 확대한 엠브라에르 CAE 트레이닝 서비스(ECTS) 합작 사업에 있어서, 최첨단의 E2 트레이닝 프로그램을 도입한다고 하는 중요한 성과입니다. 이 프로그램에는, CAE의 컴피턴시 베이스 트레이닝 어세스먼트(CBTA) 코스웨어, CAE Simfinity 버추얼 시뮬레이터(VSIM)를 활용한 인터랙티브한 클래스룸 인스트럭션, 최신예의 CAE 7,000XR 시리즈 FFS에 의한 몰입형 실기 트레이닝이 포함되어 있습니다. 이러한 예측 기간 동안 고정익기 시장의 성장 전망을 강화할 것으로 보입니다.
북미가 가장 큰 시장 점유율을 차지하는 것은 주로 미국 항공 시장이 크기 때문입니다. 이 나라의 항공 여객 수송량은 지난 10년간 급증했습니다. 예를 들어 2023년 미국의 항공 여객 수송량은 10억 5,000만 명으로 9억 3,700만 명을 기록한 2022년에 비해 12% 증가했습니다. 이러한 항공 여객 수송량의 증가는 항공사가 새로운 조종사를 고용해 항공기의 규모와 노선을 확대할 필요성도 낳아 비행 시뮬레이터 시장의 수요를 견인하고 있습니다.
American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines는 미국의 3대 국내 항공사입니다. 2024년 2월 현재, 아메리칸 항공은 Airbus사와 Boeing사의 약 1,539기의 항공기를 보유해, 세계 최대의 민간 항공기를 운항하고 있습니다. 2024년 3월, 이 항공사는 Boeing에 737-10형기 85대와 A321neo 85대의 납입 계약을 발주했습니다. 노동통계국에 따르면 2023년에는 10만 500명의 민간 항공사 조종사가 미국에 있었다.
지난 2년간 팬데믹의 영향으로 파일럿의 일시 귀휴가 잇따랐지만, 예측 기간 후반에는 이 지역의 파일럿에 대한 큰 수요가 예상됩니다. 자발적인 이탈, 기재 변경, 국내 여행 수요의 급증으로 향후 수년간은 파일럿 훈련에 대한 큰 수요가 생깁니다.
따라서 여러 항공사가 조종사 훈련 능력을 높이기 위한 조치를 취하고 있습니다. American Airlines, United Airlines, Delta Air Lines 등의 항공사들은 조종사들이 가능한 한 빨리 운항에 복귀할 수 있도록 조종사 훈련을 강화했다고 보고하고 있습니다. 예를 들어, United Airlines는 2024년 2월 덴버의 비행 훈련 센터에 15만 평방 피트의 새 교사를 개설한다고 발표했습니다. 훈련 능력을 강화하기 위해, 이 항공은 12대의 최신예 풀 모션 플라이트 시뮬레이터를 이 시설에 포함시키고 있어 이미 6대가 설치되어 있습니다. 이러한 개발은 민간 항공 비행 훈련 시뮬레이션 시장의 성장을 촉진할 것으로 예상됩니다.
비행 시뮬레이터 시장은 세분화되어 있으며, 여러 진출기업이 시장을 차지하고 있습니다. CAE Inc.는 주로 광대한 지리적 존재와 브랜드 이미지로 시장을 선도하고 있습니다. L3Harris Technologies Inc., TRU Simulation Training Inc., FlightSafety International Inc., The Boeing Company도 시장 진출 기업입니다.
시뮬레이션 및 훈련 제공업체와 장비 제조업체는 보다 많은 고객을 유치하기 위해 브랜드 명성을 높이고 지리적으로 극단적인 지역에도 손을 뻗으려고 노력하고 있습니다. 비행 학교는 조종사 훈련 프로그램을 위해 항공사 및 항공기 운항 회사와 장기적인 협력 관계를 모색합니다. 새로운 항공기 모델을 지원하기 위해 재구성 및 업그레이드가 가능한 시뮬레이터에 대한 수요가 증가하고 있으며, 이러한 시뮬레이터의 제조에 주력하는 것이 예측 기간 동안 진출기업의 성장을 가속할 것으로 예상됩니다.
The Civil Aviation Flight Training And Simulation Market size is estimated at USD 5.78 billion in 2025, and is expected to reach USD 7.53 billion by 2030, at a CAGR of 5.43% during the forecast period (2025-2030).

Flight simulators are crucial for training pilots, providing a realistic environment to develop and maintain flying skills. These simulators accurately replicate the experience of flying an actual aircraft, covering various scenarios, weather conditions, and emergencies. The need for aviation simulators is rising with the increasing global air traffic and the demand for skilled pilots. Airlines and flight training academies heavily rely on simulators for efficient, cost-effective, and safe pilot training.
Additionally, the rapid growth in global passenger traffic has led to a surge in next-generation aircraft procurement, as evidenced by the substantial order books of major commercial aircraft manufacturers like Boeing and Airbus. This expansion of airline fleets has driven the demand for trained pilots with commercial pilot certification, further fueling the need for flight simulators.
Despite the advancements in simulation-based training, there are limitations to learning with simulators, necessitating the integration of hands-on training in flight school curriculums. Flight schools require improved and diverse training aircraft but face challenges due to high initial and maintenance costs. Consequently, there is a demand for new, cost-effective training aircraft that can be quickly introduced to equip flight schools with better training equipment. Such developments are expected to drive the market positively during the forecast period.
A full-flight simulator can replicate the flight parameters of the respective aircraft type designed for. The simulator is mounted on a platform to replicate an accurate flight's movement and acoustics by simulating the acceleration and G-forces acting on the aircraft. Comparatively, an FFS is more technologically advanced than its FTD counterpart and uses advanced motion, visuals, communication, and air traffic technology. For instance, an FFS can simulate the friction of the air along the fuselage and expose pilots to spatial orientation exercises to provide more than a 180-degree view of satellite quality of all-important objects at an airport and enable the pilot to precisely plan their approach procedures for the airport in the simulator. Previously, FFS was graded A through D, with D being the highest standard. These levels have been changed to seven international levels in recent years, and Level D is now Type 7. The Level D/Type 7 standard is used for initial and recurrent commercial pilot training for commercial air transport.
While the shortage of pilots has fostered the demand for FFS simulators by the aviation training institutes in the region, the launch of new commercial aircraft families has encouraged FFS OEMs to release new variants of their simulator offerings that integrate sophisticated features such as virtual reality (VR). In line with this, in February 2024, Embraer and CAE officially inaugurated Singapore's first-ever E-Jets E2 full flight simulator (FFS). This is a significant achievement for the expanded Embraer CAE Training Services (ECTS) joint venture, as it introduces the cutting-edge E2 training program. The program incorporates CAE's competency-based training assessment (CBTA) courseware, interactive classroom instruction utilizing the CAE Simfinity virtual simulator (VSIM), and immersive practical training facilitated by the state-of-the-art CAE 7000XR Series FFS. Such developments are envisioned to bolster the growth prospects of the fixed-wing aircraft segment of the market in focus during the forecast period.
North America holds the largest market share, mainly due to the large aviation market in the US. Air passenger traffic in the country increased rapidly in the past decade. For instance, in 2023, air passenger traffic in the US accounted for 1.05 billion, a rise of 12% compared to 2022, which recorded 937 million. This rise in air passenger traffic has also generated the need for airlines to hire new pilots and expand fleet size and routes, driving the demand for the flight simulator market.
American Airlines, Delta Airlines, and United Airlines are the three largest domestic airlines in the US. As of February 2024, American Airlines operated the largest commercial fleet in the world, with approximately 1,539 aircraft from Airbus and Boeing. In March 2024, the airline awarded Boeing a contract to deliver 85 737-10s and 85 A321neos. According to the Bureau of Labor Statistics, 105,500 commercial airline pilots were in the US in 2023.
Though the pandemic has resulted in the furloughing of pilots in the region in the last two years, a great demand for pilots in the region is anticipated in the latter half of the forecast period. Voluntary departures, fleet modifications, and the rapid rise in domestic travel demand created a significant demand for pilot training in the coming years.
Hence, several airlines have taken measures to increase their pilot training capabilities. Airlines like American Airlines, United Airlines, and Delta Air Lines have reported that they have ramped up pilot training to help pilots return to service as quickly as possible. For instance, in February 2024, United Airlines announced the opening of a new 150,000-square-foot building at its Flight Training Center in Denver. To enhance their training capabilities, the airline has incorporated 12 cutting-edge full-motion flight simulators into the facility, with six already in place. Such developments are anticipated to drive the growth of the civil aviation flight training and simulation market.
The flight simulator market is fragmented, with several players occupying the market. CAE Inc. is the market leader mainly due to its vast geographical presence and brand image. L3Harris Technologies Inc., TRU Simulation + Training Inc., FlightSafety International Inc., and The Boeing Company are other prominent players in the market.
Simulation and training providers and equipment manufacturers constantly strive to build brand reputation and reach out to geographic extremes to attract more customers. Flight schools are looking for long-term collaborations with airlines and aircraft operators for pilot training programs, which may help them make sustainable revenues for longer durations. There is a growing demand for simulators that can be re-configured or possibly upgraded to support newer aircraft models, and the focus on manufacturing such simulators will drive the growth of the players during the forecast period.