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세계의 민간 항공기 MRO 시장 : 점유율 분석, 산업 동향, 통계, 성장 예측(2025-2030년)

Commercial Aircraft Maintenance, Repair, And Overhaul (MRO) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)

발행일: | 리서치사: Mordor Intelligence | 페이지 정보: 영문 | 배송안내 : 2-3일 (영업일 기준)

    
    
    




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세계의 민간 항공기 MRO 시장은 2025년 962억 9,000만 달러가 되고, 2030년에는 1,225억 5,000만 달러 규모에 이르고, CAGR 4.94%를 보일 것으로 예측됩니다.

민간 항공기 정비, 수리, 오버홀(MRO)-Market-IMG1

플릿 운영자는 계속 자산의 수명을 연장하기 때문에 중장비 점검과 엔진 숍 방문은 주요 지출 항목이었습니다. OEM(상대 브랜드 제조)에 의한 세계 서비스 네트워크에 대한 투자 확대와 항공사에 의한 항공기의 신속한 턴오버 능력의 중시가 디지털 라인 유지보수 솔루션에 대한 구조적인 수요에 박차를 가했습니다. 공급망의 탄력성과 데이터 중심의 서비스에는 규모가 필수적이어서 독립 공급업체 간의 통합이 가속화되었습니다. 동시에 엔지니어 부족과 엔진 숍의 병목 현상으로 견고한 트래픽 회복에도 불구하고 당분간의 용량 확장이 제한되었습니다.

세계 민간 항공기 정비, 수리, 오버홀(MRO) 시장 동향과 통찰

엄격한 점검이 필요한 세계적인 선대의 노후화

신규 취항 범위가 부족해 항공사가 퇴역을 연기했기 때문에 평균 기령이 상승했습니다. 오래된 제트기는 더 깊은 구조 검사, 부식 관리 및 부품 교체를 필요로 하기 때문에 항공기 1대당 유지 보수 작업 시간이 증가합니다. 북미와 유럽의 독립 격납고는 수년간 중정비 계약을 체결하여 항공기 MRO 시장의 안정적인 수익 전망을 확보했습니다.

OEM 애프터마켓 전략 확대

OEM 각사는 미국, 유럽, 아시아에 걸쳐 서비스 네트워크를 확대하는 데 20억 달러 이상을 투자했습니다. GE Aerospace는 단독으로 10억 달러를 투자하여 오버홀 실적를 확대했으며, Safran은 10억 유로(11억 8,000만 달러)를 기록해 LEAP 엔진의 연간 상점 방문 능력을 1,200 유닛으로 끌어올렸습니다. 이러한 움직임은 OEM에 의한 독자적인 수리 데이터의 관리를 강화하고 항공기 MRO 시장을 확대하는 항공사의 시간급 계약을 끌어들였습니다.

A&P 테크니션 부족 심각화

특히 미국에서는 퇴직에 의한 감소가 신규 진입을 웃돌았고, 훈련 수강자의 동향은 평평했습니다. 항공사는 비싼 시간외 임금을 제공하고 견습 프로그램을 가속화했지만 노동력 부족은 여전히 턴어라운드 시간을 늘리고 격납고의 용량 증가를 제한하고 항공기 MRO 시장의 성장을 억제하고 있습니다.

부문 분석

엔진 오버홀은 2024년 매출의 46.80%를 차지했으며, 항공기 MRO 시장에서 파워 플랜트 정비가 자본 집약적임을 명확히 했습니다. OEM 인증 센터는 LEAP와 GTF의 투어링 라인을 확대했고, 독립계는 성숙한 엔진 패밀리에 특화해 경쟁력을 유지했습니다. 엔진 정비와 관련된 민간 항공기 MRO 시장 규모는 매장 방문 간격이 유행 후 패턴에 진정함에 따라 확대될 것으로 예측됩니다.

라인 정비는 5.71%의 연평균 복합 성장률(CAGR)로 가장 높은 전망을 보였는데, 이는 신속한 서비스가 운영자의 수익 일수를 극대화하기 때문입니다. 태블릿 단말기를 이용한 검사 앱과 웨어러블 헤드업 디스플레이는 정기 검사를 단축하고 게이트 타임 규율을 개선했습니다. 항공사 일정이 치밀해지는 가운데, 공항 내에 팀을 가진 공급자들이 점유율을 확대하여 민간 항공기 MRO 시장 전체의 성장 궤도를 강화했습니다.

고정익기는 2024년에 95.45%의 매출 점유율을 차지하며 민간 제트기의 운항규모에 따라 수요를 지속적으로 지원합니다. 협폭동체는 민간 항공기 MRO 시장 규모의 상당 부분을 차지하고 있으며, 사용 패턴은 기체와 부품 라인의 작업 카드 빈도를 높이고 있습니다. 장거리 노선의 트래픽 회복이 완만한 페이스로 계속되었기 때문에 광폭동체 중정비는 견조하게 추이했습니다.

방위의 현대화와 해양 에너지 프로그램은 높은 가동률을 가진 헬리콥터를 필요로 하기 때문에 회전익 항공기 수요는 작지만 견고합니다. 전문적인 로터 블레이드의 오버홀 능력, 엄격한 내공성 요건, 정부 예산 전망이 안정적인 마진을 창출하고 있습니다. 군사 계약을 획득한 공급자는 고정익이 지배적인 민간 항공기 MRO 시장의 순환성을 완충하는 예측 가능한 수익원을 추가했습니다.

지역 분석

북미는 이 지역의 대규모 현역 항공기와 성숙한 정비 생태계에서 2024년 수익의 38.98%를 창출했습니다. 주요 애틀랜타, 댈러스, 마이애미의 허브는 종합적인 엔진, 부품, 중정비 능력과 효율적인 물류를 제공했습니다. Pratt & Whitney와 Delta TechOps의 GTF 처리 능력을 30% 끌어올리는 합의 등 최근 투자에 의해 능력이 강화되었습니다. 강력한 인증기준과 디지털 도입이 생산성 증가를 유지하고 인건비 상승에도 불구하고 민간 항공기 MRO 시장의 경쟁력을 유지했습니다.

아시아태평양은 항공사가 장비를 확대하고 정부가 국내 정비를 장려했기 때문에 CAGR 전망에서 가장 빠른 5.12%를 달성했습니다. Singapore Aero Engine Services는 2억 4,200만 달러의 새로운 시설 건설을 발표했고, Air India는 1,200명의 고용 창출이 예상되는 35에이커의 벵갈루루 캠퍼스 건설에 착수했습니다. 이러한 확장은 이전에 유럽 및 중동으로 이전했던 지역 지출을 유지하는 데 도움이 되었으며 민간 항공기 MRO 시장에서 아시아의 기여도를 높일 수 있습니다.

유럽은 기술적 측면에서 지도자였지만 비용면에서 압력에 직면했습니다. Lufthansa Technik는 향후 광폭동체의 작업량을 확보하기 위해 포르투갈에 새로운 중정비장을 포함한 수십억 유로의 투자 프로그램을 승인했습니다. 동유럽 국가들은 경쟁력있는 인건비를 제공하고 폴란드의 XEOS와 같은 엔진 오버홀 시설을 유치했습니다. 중동은 지리적 연결성을 이용하여 교통 관련 수표를 유치했습니다. 남미는 틈새 부품 수리 클러스터를 개발하고 화물 플릿에 대응을 도모하고 균형 잡힌 민간 항공기 MRO 시장의 세계적 개척을 실현했습니다.

기타 혜택:

  • 엑셀 형식 시장 예측(ME) 시트
  • 3개월의 애널리스트 서포트

목차

제1장 서론

  • 조사의 전제조건과 시장의 정의
  • 조사 범위

제2장 조사 방법

제3장 주요 요약

제4장 시장 상황

  • 시장 개요
  • 시장 성장 촉진요인
    • 중정비를 필요로 하는 세계의 플릿 노후화
    • OEM 애프터마켓 전략 확대
    • COVID 후 협폭동체 이용률 급상승
    • 국산 MRO에 대한 지역 정부의 인센티브
    • AI에 의한 예지 보전 채용
    • 중고 재료(USM) 공급 체인의 공식화
  • 시장 성장 억제요인
    • A&P기술자 부족의 심각화
    • 뿌리 깊은 엔진 숍의 용량 부족
    • Tier 2 부품 공급망의 변동성
    • 예비 부품 OEM 가격 상승
  • 밸류체인 분석
  • 규제 상황
  • 기술의 전망
  • Porter's Five Forces 분석
    • 구매자의 협상력
    • 공급기업의 협상력
    • 신규 참가업체의 위협
    • 대체품의 위협
    • 경쟁 기업간 경쟁 관계

제5장 시장 규모와 성장 예측

  • MRO 유형별
    • 기체 유지 보수
    • 엔진 오버홀
    • 부품 수리 및 오버홀
    • 라인 유지 보수
  • 항공기 유형별
    • 고정날개
      • 협폭동체 항공기
      • 광폭동체 항공기
      • 지역 수송기
    • 회전날개
  • 최종 사용자별
    • 민간 여객 항공사
    • 화물 사업자
    • 임대회사
    • 차터 및 오퍼레이터
  • 서비스 제공업체별
    • 항공사계 MRO
    • 독립계 타사 MRO
    • OEM 관련 MRO
  • 지역별
    • 북미
      • 미국
      • 캐나다
      • 멕시코
    • 유럽
      • 독일
      • 영국
      • 프랑스
      • 이탈리아
      • 러시아
      • 기타 유럽
    • 아시아태평양
      • 중국
      • 일본
      • 인도
      • 한국
      • 호주
      • 기타 아시아태평양
    • 남미
      • 브라질
      • 기타 남미
    • 중동 및 아프리카
      • 중동
      • 아랍에미리트(UAE)
      • 사우디아라비아
      • 튀르키예
      • 기타 중동
      • 아프리카
      • 남아프리카
      • 기타 아프리카

제6장 경쟁 구도

  • 시장 집중도
  • 전략적 동향
  • 시장 점유율 분석
  • 기업 프로파일
    • Lufthansa Technik AG
    • AAR CORP.
    • Singapore Technologies Engineering Ltd.
    • Delta Air Lines, Inc.
    • Hong Kong Aircraft Engineering Company Limited(HAECO)
    • General Electric Company
    • Rolls-Royce plc
    • Safran SA
    • RTX Corporation
    • Air France-KLM Group
    • MTU Aero Engines AG
    • StandardAero Aviation Holdings, Inc.
    • SR Technics Switzerland Ltd.
    • Turkish Airlines Technic Inc.
    • Aircraft Maintenance and Engineering Corporation(Ameco)
    • Guangzhou Aircraft Maintenance Engineering Co.,Ltd.
    • SIA Engineering Company Limited
    • Emirates Engineering(Emirates Group)
    • TAP Maintenance and Engineering(TAP ME)
    • GMF AeroAsia
    • AI Engineering Services Ltd.(AIESL)

제7장 시장 기회와 장래의 전망

JHS 25.11.13

The commercial aircraft MRO market stood at USD 96.29 billion in 2025 and is forecasted to reach a market size of USD 122.55 billion by 2030, advancing at a 4.94% CAGR.

Commercial Aircraft Maintenance, Repair, And Overhaul (MRO) - Market - IMG1

Fleet operators continued to extend asset lives, so heavy checks and engine shop visits remained the dominant spending categories. Growing investment by original equipment manufacturers (OEMs) in global service networks and airlines' focus on rapid aircraft-turn capability added structural demand for digital line-maintenance solutions. Consolidation among independent providers accelerated because scale is essential for supply-chain resilience and data-driven services. At the same time, technician shortages and engine-shop bottlenecks limited near-term capacity expansion despite solid traffic recovery.

Global Commercial Aircraft Maintenance, Repair, And Overhaul (MRO) Market Trends and Insights

Aging Global Fleet Necessitating Heavy Checks

Average fleet age climbed as carriers deferred retirements because new-delivery slots stayed scarce. Older jets require deeper structural inspections, corrosion control, and component replacements, which lift heavy-maintenance labour hours per airframe. Independent hangars in North America and Europe continued to book multi-year heavy-check contracts, securing stable revenue visibility for the aircraft MRO market.

OEM Aftermarket Strategy Expansion

OEMs invested more than USD 2 billion in service-network additions spanning the United States, Europe, and Asia. GE Aerospace alone committed USD 1 billion to enlarge its overhaul footprint, while Safran earmarked EUR 1 billion (USD 1.18 billion) to lift annual LEAP-engine shop-visit capacity to 1,200 units. These moves tightened OEM control of proprietary repair data and attracted airline power-by-the-hour contracts that enlarge the aircraft MRO market.

Acute Shortage of Licensed A&P Technicians

Retirement-driven attrition outpaced new entrants, especially in the United States, where training enrolments trended flat. Airlines offered premium overtime rates and accelerated apprenticeship programs, but labour scarcity still stretched turnaround times and limited incremental hangar capacity, holding back aircraft MRO market growth.

Other drivers and restraints analyzed in the detailed report include:

  1. Surging Narrow-Body Utilization Post-COVID
  2. Regional Government Incentives for Indigenous MRO
  3. Persistent Engine Shop-Visit Capacity Crunch

For complete list of drivers and restraints, kindly check the Table Of Contents.

Segment Analysis

Engine overhaul generated 46.80% of 2024 revenue, underscoring the capital-intensive nature of powerplant maintenance within the aircraft MRO market. OEM-certified centres expanded tooling lines for LEAP and GTF variants, while independents specialised in mature engine families to retain competitiveness. The commercial aircraft MRO market size linked to engine work is expected to advance as shop-visit intervals settle into post-pandemic patterns.

Line maintenance showed the highest 5.71% CAGR outlook because quick-turn services maximise operator revenue days. Tablet-based inspection apps and wearable head-up displays shortened routine checks, improving gate-time discipline. As airline schedules densified, providers with on-airport teams captured incremental share and reinforced the broader commercial aircraft MRO market growth trajectory.

Fixed-wing fleets held 95.45% revenue share in 2024 and continue to anchor demand owing to the scale of commercial jet operations. Narrowbody aircraft drive a sizable portion of the commercial aircraft MRO market size, with utilisation patterns increasing task card frequency on airframe and component lines. Widebody heavy checks remained steady because long-haul traffic recovery continued at a measured pace.

The demand for rotary-wing aircraft is smaller yet resilient because defence modernisation and offshore energy programs need helicopters with high availability. Specialised rotor-blade overhaul capability, strict airworthiness requirements, and government budget visibility produce stable margins. Providers that secured military contracts added a predictable revenue stream that buffers cyclicality in the fixed-wing dominated commercial aircraft MRO market.

The Commercial Aircraft Maintenance, Repair, and Overhaul (MRO) Market Report is Segmented by MRO Type (Airframe Maintenance, Engine Overhaul, and More), Aircraft Type (Fixed-Wing and Rotary Wing), End User (Commercial Passenger Airlines, Cargo Operators, and More), Service Provider Type (Airline-Affiliated MROs, and More), and Geography (North America, Europe, and More). The Market Forecasts are Provided in Terms of Value (USD).

Geography Analysis

North America generated 38.98% of 2024 revenue from the region's large active fleets and mature maintenance ecosystems. Major Atlanta, Dallas, and Miami hubs offered comprehensive engine, component, and heavy-check capability and efficient logistics. Recent investments, such as Pratt & Whitney's agreement with Delta TechOps to lift GTF throughput by 30%, reinforced capacity. Strong certification standards and digital adoption sustained productivity growth, keeping the commercial aircraft MRO market competitive despite higher labour rates.

Asia-Pacific delivered the fastest 5.12% CAGR outlook as carriers expanded fleets and governments incentivised domestic maintenance. Singapore Aero Engine Services announced USD 242 million in new facilities, while Air India started work on a 35-acre Bengaluru campus, which is expected to create 1,200 jobs. These expansions help retain regional spend that previously moved to Europe or the Middle East and raise Asia's contribution to the commercial aircraft MRO market.

Europe remained a technology leader but faced cost pressure. Lufthansa Technik approved a multi-billion euro investment program that included a new heavy-maintenance site in Portugal to secure future wide-body workload. Eastern European countries offered competitive labour costs, attracting engine-overhaul facilities such as XEOS in Poland. The Middle East used geographic connectivity to attract transit-related checks. South America developed niche component-repair clusters to support cargo fleets, ensuring balanced commercial aircraft MRO market development worldwide.

  1. Lufthansa Technik AG
  2. AAR CORP.
  3. Singapore Technologies Engineering Ltd.
  4. Delta Air Lines, Inc.
  5. Hong Kong Aircraft Engineering Company Limited (HAECO)
  6. General Electric Company
  7. Rolls-Royce plc
  8. Safran SA
  9. RTX Corporation
  10. Air France-KLM Group
  11. MTU Aero Engines AG
  12. StandardAero Aviation Holdings, Inc.
  13. SR Technics Switzerland Ltd.
  14. Turkish Airlines Technic Inc.
  15. Aircraft Maintenance and Engineering Corporation (Ameco)
  16. Guangzhou Aircraft Maintenance Engineering Co.,Ltd.
  17. SIA Engineering Company Limited
  18. Emirates Engineering (Emirates Group)
  19. TAP Maintenance and Engineering (TAP ME)
  20. GMF AeroAsia
  21. AI Engineering Services Ltd. (AIESL)

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET LANDSCAPE

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
    • 4.2.1 Aging global fleet necessitating heavy checks
    • 4.2.2 OEM aftermarket strategy expansion
    • 4.2.3 Surging narrowbody utilization post-COVID
    • 4.2.4 Regional government incentives for indigenous MRO
    • 4.2.5 AI-driven predictive maintenance adoption
    • 4.2.6 Used-serviceable-material (USM) supply chain formalization
  • 4.3 Market Restraints
    • 4.3.1 Acute shortage of licensed A&P technicians
    • 4.3.2 Persistent engine shop visit capacity crunch
    • 4.3.3 Tier-2 component supply chain volatility
    • 4.3.4 OEM price escalation on spare parts
  • 4.4 Value Chain Analysis
  • 4.5 Regulatory Landscape
  • 4.6 Technological Outlook
  • 4.7 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.7.1 Bargaining Power of Buyers
    • 4.7.2 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.7.3 Threat of New Entrants
    • 4.7.4 Threat of Substitute Products
    • 4.7.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SIZE AND GROWTH FORECASTS (VALUE)

  • 5.1 By MRO Type
    • 5.1.1 Airframe Maintenance
    • 5.1.2 Engine Overhaul
    • 5.1.3 Component Repair and Overhaul
    • 5.1.4 Line Maintenance
  • 5.2 By Aircraft Type
    • 5.2.1 Fixed-Wing
      • 5.2.1.1 Narrowbody Aircraft
      • 5.2.1.2 Widebody Aircraft
      • 5.2.1.3 Regional Transport Aircraft
    • 5.2.2 Rotary Wing
  • 5.3 By End User
    • 5.3.1 Commercial Passenger Airlines
    • 5.3.2 Cargo Operators
    • 5.3.3 Leasing Companies
    • 5.3.4 Charter Operators
  • 5.4 By Service Provider Type
    • 5.4.1 Airline-Affiliated MROs
    • 5.4.2 Independent Third-Party MROs
    • 5.4.3 OEM-Affiliated MROs
  • 5.5 By Geography
    • 5.5.1 North America
      • 5.5.1.1 United States
      • 5.5.1.2 Canada
      • 5.5.1.3 Mexico
    • 5.5.2 Europe
      • 5.5.2.1 Germany
      • 5.5.2.2 United Kingdom
      • 5.5.2.3 France
      • 5.5.2.4 Italy
      • 5.5.2.5 Russia
      • 5.5.2.6 Rest of Europe
    • 5.5.3 Asia-Pacific
      • 5.5.3.1 China
      • 5.5.3.2 Japan
      • 5.5.3.3 India
      • 5.5.3.4 South Korea
      • 5.5.3.5 Australia
      • 5.5.3.6 Rest of Asia-Pacific
    • 5.5.4 South America
      • 5.5.4.1 Brazil
      • 5.5.4.2 Rest of South America
    • 5.5.5 Middle East and Africa
      • 5.5.5.1 Middle East
      • 5.5.5.1.1 United Arab Emirates
      • 5.5.5.1.2 Saudi Arabia
      • 5.5.5.1.3 Turkey
      • 5.5.5.1.4 Rest of Middle East
      • 5.5.5.2 Africa
      • 5.5.5.2.1 South Africa
      • 5.5.5.2.2 Rest of Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Market Concentration
  • 6.2 Strategic Moves
  • 6.3 Market Share Analysis
  • 6.4 Company Profiles (includes Global level Overview, Market level overview, Core Segments, Financials as available, Strategic Information, Market Rank/Share for key companies, Products and Services, and Recent Developments)
    • 6.4.1 Lufthansa Technik AG
    • 6.4.2 AAR CORP.
    • 6.4.3 Singapore Technologies Engineering Ltd.
    • 6.4.4 Delta Air Lines, Inc.
    • 6.4.5 Hong Kong Aircraft Engineering Company Limited (HAECO)
    • 6.4.6 General Electric Company
    • 6.4.7 Rolls-Royce plc
    • 6.4.8 Safran SA
    • 6.4.9 RTX Corporation
    • 6.4.10 Air France-KLM Group
    • 6.4.11 MTU Aero Engines AG
    • 6.4.12 StandardAero Aviation Holdings, Inc.
    • 6.4.13 SR Technics Switzerland Ltd.
    • 6.4.14 Turkish Airlines Technic Inc.
    • 6.4.15 Aircraft Maintenance and Engineering Corporation (Ameco)
    • 6.4.16 Guangzhou Aircraft Maintenance Engineering Co.,Ltd.
    • 6.4.17 SIA Engineering Company Limited
    • 6.4.18 Emirates Engineering (Emirates Group)
    • 6.4.19 TAP Maintenance and Engineering (TAP ME)
    • 6.4.20 GMF AeroAsia
    • 6.4.21 AI Engineering Services Ltd. (AIESL)

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE OUTLOOK

  • 7.1 White-space and Unmet-Need Assessment
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